5 Valkuilen bij perfectionisme

Mensen met fibromyalgie hebben vaak (een aantal) dezelfde karaktereigenschappen, één daarvan is perfectionisme. Zelf ben ik erg perfectionistisch en via mijn blog en mensen in mijn omgeving met fibromyalgie krijg ik te horen dat ik niet de enige ben. De laatste maanden ben ik bewust bezig om minder perfectionistisch te werk te gaan, omdat ik dit graag los wil laten. Want hoewel perfectionisme een mooie eigenschap kan zijn heeft het ook veel valkuilen.

5 Valkuilen bij perfectionisme

Perfectionisme kan in bepaalde mate een positieve eigenschap zijn, het kan helpen om het beste uit jezelf te halen en doelen te bereiken. Toch kan deze eigenschap ook een probleem worden als je bij alles om je heen gefocust bent op imperfectie en nooit tevreden bent met wat je hebt bereikt.  Dit heb ik zelf ook ervaren en daarom heb ik 5 valkuilen van perfectionisme voor je op een rijtje gezet, om je bewust te maken van hoe het ook anders kan.

1. Je streeft naar iets wat niet bestaat

Om maar even mee te beginnen, perfectie bestaat niet. De perfectie waar je dag in dag uit mee bezig bent is iets wat je zelf gecreëerd hebt, je hebt jezelf aangeleerd om bepaalde dingen volgens zo genaamde ‘regels’ te doen. Perfectionisme is een vorm van controle, als het ‘perfect’ is weet je zeker dat het goed is. Het geeft voldoening en het is veilig. Maar eigenlijk streef je naar iets wat niet bestaat. Want wat is perfect?

“Repeat after me: Goed genoeg is het nieuwe perfect!”

Oké. Voordat je dit blog-bericht weg klikt met de gedachten: ‘Ja, Nathalie. Lekker makkelijk!’. Wacht even, ik snap het! Het is niet makkelijk, alles behalve zelfs. Mijn vriend is vaak genoeg weggelopen omdat hij het niet aan kon zien hoe ik ergens mee bezig was ‘tot het perfect was’. Er zijn nog steeds wel momenten dat ik me verlies in perfectie, meer in punt 2!

2. Perfectionisme kan de controle overnemen

De momenten dat ik het meeste neig naar perfectie is vaak op momenten dat ik niet lekker in mijn vel zit en dus de controle verlies. Perfectionisme is dan een bepaalde houvast. Het probleem is dat het behoorlijk de controle kan overnemen, want perfectionisme houdt nooit op. Je systeem bedenkt continu wel weer iets nieuws om na te streven hoe het nog beter kan..

Uiteindelijk kost het enorm veel energie en achteraf voel je je waarschijnlijk niet bepaald beter. Het is iets wat in je hoofd gaat zitten en wat erg lastig kan zijn om te doorbreken. De enige manier om dit te verminderen is bewust wording en afkappen. Bewust wording is de eerste stap naar verandering, als je je bewust wordt wanneer je perfectie nastreeft kun je er ook echt iets aan gaan doen.

Probeer het steeds vaker af te kappen of gewoon te stoppen met waar je mee bezig bent. Ik geef toe dat dat niet makkelijk is, maar het is wel effectief! Ik werd in het begin overladen met emoties, laat maar gewoon gaan. Het geeft bergen energie als perfectionisme niet meer de controle overneemt.

Perfectionisme-stiften-recht

3. Perfectionisme veroorzaakt stress en dus pijn

De grootste pijnfactor die er is, is stress. Door stress ga je anders ademen, je neemt een andere houding aan en spieren spannen samen. Met als gevolg dat je energie al snel minder zal worden en de pijnklachten erger. Door je continu te focussen op iets wat ‘perfect’ moet kun je jezelf onbewust behoorlijk wat stress bezorgen. Het strikt bezig zijn met iets perfectioneren vraagt veel van je.

Doordat je gestrest raakt is de kans ook groot dat je nog meer gefixeerd raakt op het perfectionisme. Hier komen we al gauw bij de welbekende vicieuze cirkel.

Pijn hebben wij mensen met fibromyalgie al meer dan genoeg, dus factoren om dit te versterken kunnen het beste vermeden worden. Perfectionisme -en dus stress- verminderen is een goede eerste stap.

“Je neemt een hoop lasten op je schouders wat eigenlijk helemaal niet nodig is. Je kunt jezelf hierdoor in een lastige situatie brengen waarin je de controle soms lijkt te verliezen.”

4. Je verliest het doel uit ogen

Door je alleen nog maar te focussen op perfectie verlies je vaak het doel van je handeling uit ogen. Doordat je alleen nog maar bezig bent met het perfectioneren schiet je je doel voorbij. Waarom ben je ergens mee bezig? Wat is het nut van je handeling? Sta daar eens wat vaker bij stil en probeer de handeling uit te voeren en er ook mee te stoppen als het doel behaald is, perfect of niet. Ik weet dat dit niet altijd makkelijk is maar ik kan wel zeggen dat het een hoop stress, pijn én tijd scheelt. En geloof me, goed is echt goed genoeg.

5. Je maakt het jezelf onnodig moeilijk

Ja, dit klinkt hard. Maar denk er zelf eens over na, is het nodig dat alles ‘perfect’ is? Vergaat de wereld als het niet zo is? En daarbij, wat is de meerwaarde van je perfectie? Door continu bezig te zijn met het verbeteren en perfectioneren van alles om je heen kun je best wel gefrustreerd raken. Zeker als je télkens weer iets nieuws ziet wat ‘niet goed of perfect’ is. Dit kan zorgen voor stress en negativiteit, waardoor je waarschijnlijk nóg meer gaat perfectioneren. Daar is ‘ie weer, de vicieuze cirkel!

Je neemt een hoop lasten op je schouders wat eigenlijk helemaal niet nodig is. Je kunt jezelf hierdoor in een lastige situatie brengen waarin je de controle soms lijkt te verliezen.

Maar ik zal je een geheimpje verklappen, door perfectionisme en de controle wat meer los te laten, valt er ook minder te verliezen 😉

Bewust wording

Ik merk zelf dat ik het snelst terugval in mijn perfectionisme op de dagen dat het minder goed met me gaat, om op die manier toch nog ergens controle over te hebben. Maar ik wordt me hier steeds vaker bewust van waardoor het makkelijker is om er ook iets mee te doen. Bewustwording is namelijk de eerste stap naar verandering!

Ben jij perfectionistisch? Zo ja, hoe ga je hier mee om? Laat het weten in een reactie onder dit bericht 🙂


Volg Fibromyalgieblog via Facebook, Instagram & YouTube

Ontdek hoe je meer grip krijgt op jouw leven door Fibromyalgie te accepteren

Fibromyalgie leren accepteren is voor mij de sleutel geweest naar een leuker & fijner leven. Ben jij er klaar mee om beperkt te worden door je klachten en wil je de regie terug over jouw leven?

8 gedachten over “5 Valkuilen bij perfectionisme”

  1. Perfectionisme kan zowel een positief als negatief effect hebben. Natuurlijk is het goed om te streven naar het allerbeste en om altijd 100 procent uit jezelf te willen halen, maar soms is goed al goed genoeg. Door dit te accepteren zorg je ervoor dat je niet onnodig lang doorwerkt, terwijl je eigenlijk al klaar bent. Vergeet daarom perfectionisme en pas de 80/20 regel toe.
    De 80/20 regel gaat er vanuit dat je met 20 procent inspanning 80 procent van het resultaat kunt behalen. Voor de overige 20 procent om aan de 100 te komen, is vaak veel meer inspanning nodig, nl 80%.Je gaat dan immers over naar details en perfectie. Vaak is het behalen van 80 procent al ruim voldoende, waardoor je uiteindelijk effectiever werkt
    .Kijk bijvoorbeeld eens naar het huishouden. Met 20 procent inspanning kun je 80 procent van het huis schoonmaken en dit is vaak voldoende. Alle hoekjes scrubben en ieder stofvezeltje verwijderen is niet alleen heel veel werk en kost veel inspanning, het is ook onmogelijk, want helemaal perfect kan het nooit worden.
    Ook in je werk is de 80/20 regel uitstekend toe te passen. Focus op de belangrijkste to-do’s. In 20% van je tijd kan je dan 80% van je werk doen. Om het te perfectioneren tot 100% kost je 80% van je tijd. Dit besef kan je veel tijd opleveren en minder stress!

    Beantwoorden
    • Hey tante Jet, dankjewel voor je berichtje 🙂 Interessant, die 80/20 regel! Klinkt wel logisch en inderdaad de meeste tijd (en frustratie..) zit ‘m in het perfectioneren. Ik ga dit zeker onthouden! Dankje voor de tip 😀
      Liefs, Nathalie

      Beantwoorden
  2. Ja perfectionisme is voor mij ook een probleem geweest. Misschien nog wel een beetje, maar niet meer zo erg als vroeger. Ook ik vond het vreselijk om fouten te maken. Tot mijn leidinggevende mij wakker schudde. Per dag controleerde ik tussen de 20 – 50 orderbevestigingen. Dit deed ik al jaren. Op een gegeven moment kwam een teamleider kwaad naar mij toe, dat ik een fout gemaakt had en dit het bedrijf erg veel geld kostte. Vreselijk voelde ik mij en erg schuldig. Op de een of andere manier wist mijn leidinggevende altijd wel wat er speelde en vroeg een uur later aan mij hoe het met mij ging. De teamleider die mij aangesproken had viel ook onder zijn leiding. Eerlijk vertelde ik hem mijn fout en hoe ik mij daarover voelde. Hij stelde mij gerust door het volgende te vragen: “hoeveel heb jij er in de loop der jaren gecontroleerd?” Mijn antwoord: “duizenden”. Zijn vraag daarop: “hoeveel fouten heb je daarin gemaakt?” Mijn antwoord: “dit is de eerste keer”. Waarop hij mij vertelde dat ik het erg goed deed en het nergens voor nodig was dat ik mij zo voelde. Hij vertelde mij dat er uit onderzoek gebleken is dat een mens gemiddeld 4% van zijn werk fout mag en kan doen en daar zat ik natuurlijk flink onder. Vanaf toen kon ik beter los laten. Wetenschappelijk is dus bij onderzoek gebleken dat een mens 4% van zijn werkzaamheden fout kan doen en is het dus geoorloofd om fouten te maken want iedereen maakt fouten, zoals gebleken is. Niet dat je dan argeloos te werk moet gaan, natuurlijk moeten we altijd ons best blijven doen om geen fouten te maken. Maar wanneer het gebeurd denk dan aan die 4%, die 4% is menselijk en dat ben ik/jij ook. Daarnaast hou ik mij ook vast aan een andere slogan. Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Wanneer er niet gewerkt wordt, worden er ook geen fouten gemaakt….Bovendien is het ook maar net de manier waarop je met je fouten omgaat. Gaat men zijn fouten erkennen en lost men ze op of ontkent men het naar anderen? Die laatste kan voor nog meer stress zorgen…..Hopelijk hebben jullie hier wat aan?

    Beantwoorden
    • Hey Miriam, dankjewel voor je bericht! Heel duidelijk uitgelegd en zoals jij het zegt gaat het inderdaad heel veel. Hetgeen wat goed gaat wordt als normaal gezien terwijl één fout de boel op stelten kan zetten. Zonde eigenlijk! Maar wel heel fijn dat je door deze situatie wel wat makkelijker met het maken van fouten om kunt gaan.

      Ik heb zeker wat aan je berichtje gehad, hopelijk anderen ook!
      Liefs, Nathalie

      Beantwoorden
  3. Goed geschreven. Ontzettend herkenbaar ook! Hier ook dagelijks aan het proberen minder perfectionistisch te zijn. De ene dag lukt het beter dan de andere. Maar het is iets! 🙂

    Beantwoorden
  4. Goeie blog! Het is al jaren geleden dat het bij mij is vastgesteld. Langzaam maar zeker wordt mij duidelijk dat het een combinatie is van factoren. Persoonlijke eigenschappen (perfectionistisch, pleaser etc etc), opvoeding, stoornis in de stofwisseling en hart- en vaatafwijking, chronisch burn-out en nog wat klachten. Ik zou iedereen met klachten willen zeggen goed naar eigen lijf te luisteren, te leren ‘goed is goed genoeg’. Maar daarnaast zou ik ook de medische wetenschap op het hart willen drukken klachten niet te snel af te wimpelen met ‘zit tussen de oren’. Daar zit het niet alleen…
    Heel goeie blog. Liefs van een andere perfectionist ?

    Beantwoorden
    • Dankjewel Marije! Het is inderdaad enorm belangrijk om naar je lichaam te luisteren en je er bij neer te leggen dat goed ook echt goed genoeg is. Dat kan al veel schelen!
      Dankjewel voor je reacties 🙂 Liefs!

      Beantwoorden

Plaats een reactie