Creëer meer balans bij fibromyalgie met deze 9 succesvolle tips

De chronische ziekte fibromyalgie brengt veel onzekerheden met zich mee waardoor iedere dag kan voelen als een uitdaging. Wat ik heb ondervonden is dat balans hierin een enorm grote rol speelt. Maar wat ik óók weet is dat het niet altijd makkelijk is om een balans te vinden tussen in- en ontspanning. Daarom wil ik vandaag 9 tips met je delen die mij – en hopelijk uiteindelijk ook jou – hierbij helpen.

Creëer meer balans bij fibromyalgie met deze 9 succesvolle tips

Balans komt niet vanzelf, dat kun je creëeren en het kan je enorm veel rust brengen. Vooral nummer 5 is heel belangrijk om regelmatig toe te passen.

1. Plan je afspraken op een haalbare manier

Iedere week heb ik wel een paar afspraken staan, of dit nou met mijn moeder is wanneer ze komt poetsen, met vriendinnen of een bezoekje aan de huisarts; bij alles wat ik plan houd ik rekening met wat voor mij haalbaar is.

Dit heb ik lang niet altijd gedaan, tot een tijd terug vond ik het namelijk altijd belangrijker dat het voor de ander goed uit kwam. Ik paste me wel aan, met alle gevolgen van dien. Maar dat doe ik niet meer, en dat raad ik jou ook aan.

Zorg dat je een agenda hebt waar je alles goed in bijhoudt, zodat je ook weet wanneer je momenten hebt voor jezelf. Zorg dat je tussen de afspraken door tijd hebt om bij te komen zodat je jezelf niet overbelast. Eerder schreef ik al een blog met 6 redenen om vaker aan jezelf te denken, ook bij het plannen van afspraken is dit enorm belangrijk.

“Ik heb lang niet altijd zin om naar buiten te gaan en te bewegen maar achteraf ben ik altijd blij dat ik geweest ben. Zeker beweging in de buitenlucht kan je weer letterlijk met beide voeten op de grond zetten.”

2. Neem je lichaam serieus

Om een balans te vinden is het heel belangrijk dat je je lichaam serieus neemt en luistert naar de signalen. Ik weet hoe moeilijk het kan zijn om bijvoorbeeld een afspraak af te zeggen of te verzetten, of om taken te laten liggen voor de volgende dag. Maar als dit voor mij nodig is, dan doe ik dat (meestal ;)). Ik heb ervaren dat een afspraak door laten gaan, terwijl dit voor mij eigenlijk niet haalbaar is, vaak vervelend is voor beide partijen. Ik ben namelijk niet de aller gezelligste als ik veel pijn heb en ook gesprekken kan ik dan maar moeilijk volgen.

Wat betreft het uitvoeren van taken; ik kan wel persé een blog willen typen omdat dat op mijn to do lijstje stond, maar meestal zit ik dan eindeloos voor me uit te staren naar mijn computerscherm en weet ik werkelijk écht niet waar ik over moet schrijven. Dus waarom zou ik mezelf dan kwellen? Als ik op dat moment mijn rust neem, is de kans groot dat ik de volgende dag zonder moeite een blog kan typen én dat ik me beter voel ook nog.

balans fibromyalgie ^ Dat was zo’n dag. Gelukkig komt Milo dan lekker bij me liggen.

3. Verspreid je taken

Toegegeven: ik vond eerst ook dat als ik het huis ging poetsen dat ik in één keer van boven tot onder alles blinkend schoon moest hebben. Of als ik boodschappen ging doen, dat ik langs 3 winkels moet zodat ik ook alles in een keer kon kopen.

Uiteindelijk heb ik ervaren dat het veel belangrijker is dat ik een balans heb in deze taken. En dat het prima is als ik op maandag naar de Jumbo ga en dinsdag naar de Lidl. Door taken te verdelen kosten ze minder energie en zal de drempel minder hoog zijn om het ook daadwerkelijk te doen. Probeer te accepteren dat het oké is om taken niet in één keer volledig af te ronden en je zult merken dat het je enorm veel rust (en minder pijn) geeft.

En dit geldt echt voor alles, niet alleen voor boodschappen of poetswerk. 😉

“Laat ik dan op z’n minst gewoon doen wat voor mij goed voelt en wat mij blij maakt. En wat de ander vindt? Dat moeten zij weten.”

4. Niks doen is oké (olé, olé!)

Hoewel ik totaal niet het type ben om stil te zitten, weet ik ook dat het goed is om eens helemaal niets te doen. Continu maar doorgaan levert uiteindelijk veel stress en een vermoeid lichaam met veel pijn op. Door af en toe een niets te doen, merk ik dat ik daarna weer veel fijner verder kan met waar ik mee bezig was (bloggen, poetsen, koken).

Je hoeft natuurlijk geen uren stil te zitten, maar een kwartiertje helemaal niks doen kan net voldoende zijn om met een beter gevoel verder te gaan. Leg je hand op je buik en focus je op je ademhaling, dit geeft rust.

5. Plan wat meer tijd voor jezelf

Neem eens een ochtend/middag/avondje voor jezelf! Lak je nagels, doe een gezichtsmaskertje op, lees een boek, zing een liedje. Doe lekker wat JIJ leuk vindt en geniet daarvan. Deze momenten geven je energie.

Ik kan onwijs genieten van even tijd voor mezelf met een kop thee en een goed boek of een toffe serie op Netflix (momenteel is dat Homeland voor de geïnteresseerde). Ook een mooi kleurtje op mijn nagels en een mooi verzorgde huid doen me goed. Het zorgt ervoor dat ik weer even kan opladen waarna ik weer met frisse moed verder kan.

Misschien voelt het soms wat egoïstisch om aan jezelf te denken en ‘me time’ te plannen, maar dat is het absoluut niet. Het is juist enorm belangrijk voor je, lekker van genieten dus!

6. Zorg voor voldoende beweging

Hoewel het voor mensen met fibromyalgie lang niet altijd makkelijk is voldoende te bewegen, is dit toch erg belangrijk. Je hoeft niet naar de sportschool om te trainen of de marathon te lopen. Maar een paar keer per dag een rondje lopen, of af en toe eens op de fiets kan je weer nieuwe energie geven. Sowieso is buiten zijn enorm goed voor lichaam en geest.

bewegen balans fibromyalgie

Zelf wandel ik 3x per dag ongeveer 15 minuten met Milo. Ik heb lang niet altijd zin om naar buiten te gaan en te bewegen maar achteraf ben ik altijd blij dat ik geweest ben. Zeker beweging in de buitenlucht kan je weer letterlijk met beide voeten op de grond zetten.

7. Mediteer

Persoonlijk vond ik mediteren altijd erg zweverig, tot mijn vader mij een meditatie doorstuurden waarvan hij zeker wist dat ik dat wel kon waarderen. Vanaf de eerste keer dat ik die meditatie luisterde doe ik het bijna iedere dag omdat het me zo goed doet. Meestal mediteer ik tussen de middag omdat ik dan vaak door mijn energie heen ben. Het zorgt ervoor dat ik negativiteit en stress makkelijker kan loslaten en weer met een opgeladen, goed gevoel verder kan met mijn dag, heerlijk!

De onderstaande video gebruik ik om te mediteren, super fijn!

– Blog gaat verder onder de video. –

Wil je de meditatie graag downloaden? Dat kan via deze link.

8. Houd een ‘geluksboekje’ bij

Misschien denk je nu, wat heeft dit nou met balans te maken? Nou, eigenlijk best veel! De leuke dingen vergeten we zo makkelijk terwijl al de zware ballast lang blijft hangen. Daarom is het belangrijk om alles wat goed ging en waar je blij van word op te schrijven in een boekje, al is het maar dat je 10 minuten hebt kunnen wandelen, of zelf heerlijk hebt gekookt. Ieder moment telt en ieder moment mag gevierd worden. Op deze manier zul je zien dat er stiekem nog best wel veel dingen zijn die wél goed gaan en wél leuk zijn. Het geeft je weer wat meer energie en het maakt je sterker.

Daarnaast vermindert dit het contrast tussen goede en minder goede momenten omdat je nu meer bewust bent hoeveel er eigenlijk goed gaat.

geleerd-fibromyalgie-boekje-bew ^ Dat is mijn eigen boekje waar ik alle positieve momenten in opschrijf 🙂 (van de Action)

9. Doe wat vaker wat je écht leuk vindt

We vinden de dingen die we ‘moeten’ doen vaak belangrijker dan de dingen die we graag ‘willen’ doen. En juist omdat wij, mensen met fibromyalgie, al beperkte energie hebben doen we vaak wat moet gebeuren en schieten de leuke dingen erbij in.

Om een balans te creëren is het belangrijk om regelmatig iets te doen wat je écht leuk vindt. Eerder voelde ik me wel eens schuldig als ik iets leuks ging doen, omdat ik bang was dat anderen hier commentaar op zouden hebben. Want niet kunnen werken en wel een hotelovernachting met mijn vriend wordt niet door iedereen gewaardeerd. Toch is het belangrijk hier simpelweg schijt aan te hebben. 😉

“Ik paste me wel aan, met alle gevolgen van dien. Maar dat doe ik niet meer, en dat raad ik jou ook aan.”

Ik heb ervaren dat het niet uitmaakt wat anderen denken of vinden want iedereen heeft overal een mening over. Dus laat ik dan op z’n minst gewoon doen wat voor mij goed voelt en wat mij blij maakt. En wat de ander vindt? Dat moeten zij weten. Ondanks mijn beperkingen en klachten wil ik kunnen leven, en daar horen leuke dingen doen absoluut bij!

Hoe creëer jij balans?

Dit waren (voor nu) mijn belangrijkste tips voor jou om meer balans te creëeren bij fibromyalgie. Door een gebalanceerd leven te creëeren zul je meer rust en ontspanning ervaren waardoor pijn en vermoeidheid mogelijk verminderen.

Ik ben heel benieuwd wat jij doet voor meer balans in je leven en hoe dit jou vooruit helpt. Laat je een berichtje achter? 🙂


Volg FibromyalgieBlog via Facebook & Instagram

Ontdek hoe je meer grip krijgt op jouw leven door Fibromyalgie te accepteren

Ben jij er klaar mee om beperkt te worden door je klachten en wil je de regie terug over jouw leven?

Plaats een reactie