Als je verandering wil in je leven, zul je zelf actie moeten ondernemen

Deze blog kan weerstand oproepen, maar toch wil ik dit met je delen omdat dit belangrijk is. Omdat ik zelf jarenlang gehoopt heb op verandering, terwijl ikzelf geen actie ondernam. En verandering in je leven willen zonder actie te ondernemen, zal niet voor verandering zorgen. Dat klinkt logisch, maar toch is dit iets waar veel mensen de mist in gaan. Lees deze blog dus met een open houding, voel wat het met je doet en kijk wat je hieruit kunt halen voor jezelf.

Als je dingen anders wilt in het leven, zul je zelf actie moeten ondernemen

Zoals ik al zei: ik heb zelf jarenlang gehoopt op verandering, zonder zelf actie te ondernemen. Ik wilde meer energie ervaren, minder pijn, een betere conditie, gezonder leven. Ik wilde veel, maar handelde er niet naar. 

  • Ik wilde meer energie, zonder dat ik rustmomenten wilde inplannen of tijd nam om te mediteren of te ontspannen
  • Ik wilde minder pijn, maar ging wel continu mijn grenzen over en vroeg te veel van mijzelf
  • Ik wilde een betere conditie, maar durfde niet te gaan sporten en dacht daar ook geen tijd voor te hebben
  • Ik wilde gezonder leven, maar veranderde niets in mijn eetpatroon

Zoals je al kunt raden: er veranderde niets. Het enige wat er gebeurde was dat ik frustratie en boosheid ervoer, omdat er niets veranderde. Nu zie ik, dat dat logisch is. Toen begreep ik het niet. Voor mijn gevoel had ik geen ruimte om rust te nemen, ik wilde geen grenzen aangeven omdat ik wilde blijven doen wat ik altijd deed.

Ik had geen tijd om te sporten en daarbij was de angst voor meer pijn te groot. Mijn eetpatroon veranderde ik niet, omdat ik niet wist hoe en ook niet de tijd nam om het een en ander uit te zoeken.

Als je dingen anders wilt in het leven, zul je zelf actie moeten ondernemen. Je kunt nog zo veel zelfhulpboeken lezen, podcasts luisteren, visualiseren wat je wilt; maar als je er geen actie aan koppelt, helpt het je niet verder en blijft de situatie hetzelfde.

Confronterend? Mooi. Lees dan zeker even verder.

Het begint bij jouw gedachten, hoe denk jij?

Bewustwording is de eerste stap van verandering. Het is daarom belangrijk om je bewust te worden van wat je allemaal wil in het leven, maar waar je eigenlijk niets mee doet. Ga voor jezelf eens na, wat wil jij graag bereiken?

  • Meer energie
  • Minder pijn
  • Een betere balans
  • Minder stress
  • Vaker bewegen
  • Een andere baan

En ga vervolgens eens voor jezelf na: waarom onderneem je geen actie om verandering teweeg te brengen?

  • Heb je het gevoel geen tijd te hebben?
  • Denk je dat je het niet kunt?
  • Heeft het niet voldoende prioriteit?
  • Ervaar je angst of stress rondom dit thema?
  • Vind je het lastig om nieuwe dingen aan je leven toe te voegen?
  • Heb je moeite met verandering?

Ik wil je echt vragen hierover na te denken, omdat het belangrijk is je er bewust van te zijn op wat voor manier je jezelf tegenhoudt. Het is niet erg om belemmerende overtuigingen te hebben waardoor je niets veranderd, het gaat erom dat je je hier bewust van bent. Want alleen dan kun je er ook wat mee doen.

“Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg”

Albert Einstein

Belemmerende overtuigingen onderzoeken

Als jij weet dat je het lastig vindt om actie te ondernemen omdat je bijvoorbeeld denkt dat je het niet kunt, of stress ervaart bij een bepaald thema is het belangrijk om hier eens naar te gaan kijken.

  • Waarom denk jij dat je het niet kunt, en hoe kun je ervoor zorgen dat je dat meer zelfvertrouwen gaat creëren?
  • Waarom roept een bepaald thema stress of angst bij je op, en hoe kun je dit tackelen?

Het kan je vooruit helpen als je weet waardoor je jezelf tegenhoudt. Je kunt dan ook gericht met deze overtuigingen aan de slag om ervoor te zorgen dat je in de toekomst makkelijker stappen vooruit durft te zetten.

Waarom wil jij wat je wil?

Om jezelf te motiveren en je drijfveer duidelijk te maken voor jezelf is het goed om eens na te denken waarom jij wil wat je wil. Waarom wil je meer energie ervaren, wat zou dit je opleveren en wat zou je dan allemaal kunnen? Waarom wil je vaker bewegen, welk resultaat brengt dit met zich mee?

Wanneer je voor jezelf gaat kijken naar waarom je iets wil, zul je van binnen een vuurtje voelen branden. Als ik eraan denk wat het mij oplevert als ik meer energie zou hebben, zorgt dit voor een f*ck yeah! gevoel. Het motiveert me omdat ik zie wat het me allemaal kan brengen als ik daadwerkelijk meer energie heb.

Dus schrijf eens op waarom je iets wil en wat het jou gaat opleveren. Dit zorgt instant voor een flinke dosis motivatie waardoor het sowieso makkelijker zal worden om actie te ondernemen.

Welke stappen kun je zetten om verandering te realiseren?

De volgende stap is om te onderzoeken wat jou kan helpen om verandering daadwerkelijk in de praktijk te brengen, bijvoorbeeld:

  • Ik wil meer energie dus zal ik moeten zorgen voor minimaal 8 uur slaap, voldoende rustmomenten plan tussendoor, gezond eten en voldoende beweging.
  • Ik wil minder pijn dus zal ik op tijd mijn grenzen aan moeten geven, ‘nee’ zeggen als het niet haalbaar voor me is en goed voor mezelf zorgen. Ook ga ik beter voor mijzelf zorgen door gezond te eten en voldoende te bewegen.
  • Ik wil vaker bewegen dus ga ik bewust elke dag, 10 minuten wandelen/yoga beoefenen/fietsen om dit uiteindelijk op te kunnen bouwen.

Door dit zo concreet mogelijk voor jezelf te maken, zal het ook makkelijker worden om daadwerkelijk actie te ondernemen. Stop met ‘willen’ en start met doen. Alleen op die manier kun je ook echt dingen veranderen.

Zo’n verandering is niet in één dag gerealiseerd, dit heeft tijd nodig. Gun jezelf ook de tijd om het stap voor stap te doen. Kies telkens één ding uit waaraan je wil gaan werken en als je dit onder de knie hebt, ga je met het volgende aan de slag.

Ben je nog niet toe aan een rigoreuze verandering, maar zit je wel in een vervelende situatie? Bekijk dan eens welke kleine aanpassingen je zou kunnen maken om het toch wat aangenamer te maken voor jezelf.

Ja maar, ik heb daar geen tijd voor

Nu hoor ik je denken: “Dat klinkt allemaal leuk, Nathalie, maar ik heb daar helemaal geen tijd voor”. Als iets écht prioriteit voor je heeft en als je het écht wil, kun je daar tijd voor vinden. In het boek Mag ik even mijn aandacht staat de quote: Maak van jezelf prioriteit en je vindt geheid tijd. Daar ben ik het 100% mee eens.

Ik dacht ook vaak geen tijd te hebben, maar ondertussen had ik wel tijd om ‘s avonds een aantal afleveringen van een serie te kijken of uren doelloos op mijn telefoon te scrollen. Herkenbaar? In die tijd zou je ook een wandeling kunnen maken, een meditatie beluisteren, het eten voorbereiden voor de volgende dag, vacatures bekijken voor een andere baan of wat je dan ook maar wilt. Ben je er dus van bewust waar jij jouw tijd aan besteed en hoe je dit kunt optimaliseren zodat je wél tijd hebt om aan jezelf te werken.

En ik weet het: dit is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. Maar hoe zonde is het, dat je van alles in het leven wil, maar er gewoon geen tijd voor maakt?

Of je nou gaat voor verandering of niet, het gaat erom dat je bewust kiest

Als je er voor kiest om geen actie te nemen voor verandering, is dat óók een keuze. En begrijp me niet verkeerd, dat is helemaal prima, maar ben je hier wel van bewust. Het is belangrijk dat jij je bewust kiest, of die keuze nou bijdraagt aan verandering of niet. Het gaat erom dat jij je bewust bent van het feit dát je kiest.

Ik zal je twee voorbeelden geven, één waarbij ik het gevoel had dat een situatie me overkwam (terwijl ik er onbewust voor koos) en één waarbij ik bewust koos om over mijn grenzen te gaan:

  1. Mijn werk was al lange tijd te zwaar, maar het voelde alsof ik geen keuze had. Ik heb te lang gewerkt in de gehandicaptenzorg met het gevolg dat ik thuis kwam te zitten met een burn-out. Hoewel ik al minstens 6 maanden realiseerde dat het werk te zwaar was, ondernam ik geen actie omdat ik net samenwoonde en mijn inkomsten niet wilde verliezen (met een burn-out schoot ik uiteraard ook niets op), maar dit was wel het gevolg van het feit dat ik geen keuze maakte en dus onbewust toch koos. Ik had toen echt het gevoel dat dit me overkwam en ik geen keuze had, terwijl ik uiteraard ook de keus had kunnen maken om naar iets anders opzoek te gaan.
  2. Ik koos bewust voor een te druk vrijgezellenfeest en was me bewust van de gevolgen. Nog steeds doe ik wel eens dingen waarvan ik weet dat het niet de beste keuze voor mij is, maar die keuze maak ik bewust. Zoals vorig jaar, bij het vrijgezellenfeest van mijn zus. Ik wíst dat deze dag zwaar voor me zou worden, maar ik koos ervoor om er wél bij te zijn (mijn zus trouwt immers maar één keer) en de gevolgen voor lief te nemen. De situatie met meer pijn en vermoeidheid overkwam me niet, hier koos ik voor. Het gevolg? Ik lag de dagen daarna met een tevreden gevoel op de bank of op bed om te rusten, want het feest was fantastisch.

Ik kies er ook nog wel eens voor om ergens níét voor te kiezen, omdat het bijvoorbeeld nog te zwaar of te moeilijk voelt. Een persoonlijk voorbeeld is dat ik naast het wandelen, ook op andere manieren zou willen bewegen. Dit voelt voor mij nog heel groots en ik weet niet precies hoe ik dit kan en wil aanpakken, dus laat ik het even voor wat het is. Daar kies ik voor en daar heb ik voor nu vrede mee.

Jij wil verandering? Begin met de eerste stap

Ik ben me ervan bewust dat deze blog weerstand kan oproepen, dat het je misschien frustreert of je raakt. Laat dat gevoel er zijn en probeer dat om te zetten in actie. Gebruik die frustratie om wat te doen aan je situatie, gebruik die weerstand om bij jezelf te onderzoeken waar jouw pijn zit en wat je kunt doen om dat te veranderen.

Maar alsjeblieft, stop met alleen maar van alles willen zonder er iets aan te doen. Het feit dat ik me nu zo goed voel, dat ik veel minder pijn ervaar dan jaren terug, meer energie heb en me over het algemeen gezond voel is niet uit de lucht komen vallen. Dat is ontstaan omdat ik ervoor gekozen heb om goed voor mijzelf te zorgen, voldoende rustmomenten in te plannen, mijn grenzen te leren kennen en deze aan te geven. Doordat ik dagelijks 2x ga wandelen, gezond eet, tijd neem om te mediteren of te ontspannen en cursussen volg om mezelf te ontwikkelen.

Er is van alles veranderd omdat ik daarvoor gekozen heb en actie heb ondernomen om dingen anders aan te pakken. En dat kun jij ook. Als je maar wil.

Alleen jij kunt van jouw leven je mooiste leven maken

Ik hoop oprecht dat als jij ook veel wil, maar tot nu toe weinig actie hebt ondernomen, je aan de slag gaat met de tips uit deze blog. Wil je graag een stok achter de deur en hulp bij dit proces? Neem dan contact met me op voor 1-op-1 online coaching, dan kijk ik met je mee en gaan we samen een plan maken om écht actie te ondernemen. Je leven is te kort om te blijven willen, zonder iets te doen en alleen jij kunt van jouw leven je mooiste leven maken. Maar onthoud: je hoeft het niet alleen te doen. Als het passend voor je voelt, neem dan contact met me op.

Wat is hetgeen wat jij graag wil veranderen in je leven en waar je nu meer actie voor gaat ondernemen? Laat het in een reactie weten!


Nog even verder lezen?

Volg Fibromyalgieblog via Facebook, Instagram & YouTube

Ontdek hoe je meer grip krijgt op jouw leven door Fibromyalgie te accepteren

Fibromyalgie leren accepteren is voor mij de sleutel geweest naar een leuker & fijner leven. Ben jij er klaar mee om beperkt te worden door je klachten en wil je de regie terug over jouw leven?

Plaats een reactie