Bewegen met fibromyalgie, hoe pak je dat aan?

Mensen met Fibromyalgie krijgen vaak te horen dat ze ‘meer moeten bewegen’ dit is natuurlijk een erg ruim begrip en niet iedereen heeft baad bij dezelfde vorm van beweging; de een kan intensiever bewegen zonder extra pijnklachten dan de ander. Er is dus geen optimaal bewegingsprogramma voor een persoon met Fibromyalgie. Je zult zelf moeten ontdekken wat voor beweging je aan kunt en hoe lang je dat vol houdt.

fibromyalgie en bewegen - fibromyalgieenfit

Onlangs heb ik kennis gemaakt met Ise, blogger van www.fibromyalgieenfit.nl. Ook zij heeft Fibromyalgie en houdt zich veel bezig met bewegen; haar grootste passie is dansen. Op haar blog kun je veel informatie vinden over bewegen terwijl je Fibromyalgie hebt; erg interessant!

Bewegen is een ruim begrip en kun je op allerlei manieren zien. In het artikel Beginnen met sporten terwijl je fibromyalgie hebt beschrijft Ise de manieren van bewegen die je kunt toepassen.

Er wordt niet van je verwacht dat je meteen een hele work-out doet, dit moet je ook niet willen. Maar er zijn verschillende manieren hoe je wél met beweging bezig kunt zijn. Want zoals ze zeggen; rust roest. Het gaat er om dat je een balans vindt tussen inspanning en ontspanning. Dit is van belang wil je optimaal van je dag kunnen genieten. Maar hoe doe je dit?

Bewegen en sport

Als we het hebben over bewegen denken veel mensen meteen aan sport. Sport is ook bewegen; maar dan een intensievere vorm. Het is niet noodzakelijk om een sport uit te oefenen als je meer wil bewegen. Denk maar eens aan de dagelijkse dingen. Was ophangen, stofzuigen, opruimen, boodschappen doen. Doe dit op een tempo waar jij je prettig bij voelt en waarmee je je lichaam niet direct overbelast. Als je erg weinig beweging hebt kun je er voor kiezen om met één klusje per dag te beginnen, dit kun je later gaan opbouwen. Maar jij bent degene die hier de regie in heeft, dus blijf altijd naar je lichaam luisteren.

Je zou wel voor sport zoals zwemmen of yoga kunnen kiezen. Zelf wil ik nog altijd yoga proberen maar ben nog niet in de gelegenheid gekomen om hier mee te starten.

Beweging als ontspanning

Beweging als fietsen en lopen kan ook veel verlichting en ontspanning bieden. Kies in het begin voor korte afstanden, ga lekker 5-10 minuutjes lopen of pak voor korte afstanden een keer de fiets in plaats van de auto. Als dit goed bevalt kun je het uiteindelijk gaan opbouwen. In het begin kun je een dagboekje bijhouden waarin je opschrijft wat voor beweging je hebt gehad, hoe lang en hoe je je er bij voelde. Dit kan je helpen een patroon te vinden in wat goed gaat en waar je misschien nog wat meer moeite mee hebt. Zeker voor langere tijd is dit erg motiverend als je na een paar maanden kunt terug lezen hoeveel je gegroeid bent; wat je nu meer kunt ten opzichte van een paar maanden geleden. Dit zal je helpen om gemotiveerd te blijven.

Vallen en opstaan

Gaat het een dagje minder goed? Ben niet getreurd. Dat kan altijd gebeuren! Fibromyalgie is nou eenmaal enorm onvoorspelbaar en de ene dag kun je meer dan de andere dag. Neem het jezelf vooral niet kwalijk; kies voor ontspanning op dagen dat dit nodig is. Maar blijf niet de hele dag in bed/op de bank liggen, hier wordt je lijf ook niet beter van. Doordat je continu in de zelfde houding ligt kunnen spieren gaan verkrampen en de pijn toenemen. Probeer dus ook op deze dagen een balans te vinden tussen inspanning en ontspanning.

Mijn ervaring met beweging

We hebben thuis een hondje wat het gemakkelijker maakt om een aantal keer op de dag een rondje te wandelen. Dit is -voornamelijk voor mijn onderrug- erg ontspannend. Ook om even mijn hoofd leeg te maken werkt dit prima. Tijdens het wandelen zorg ik voor een looppas waar ik me prettig bij voel en zorg ik dat mijn houding recht is. Daarnaast hou ik er rekening mee hoe lang ik loop; 30 minuten op normaal tempo wandelen is voor mij te doen. Als ik langer door loop begin ik dit te voelen in mijn onderrug, een zeurend gevoel wat steeds pijnlijker wordt. Het is dus aan mij om niet over die grens heen te gaan. Of om tussendoor pauzes in te lassen om even te zitten en mijn spieren te op te rekken.

Als ik weinig boodschappen heb of ergens heen moet wat vlak bij huis is kies ik er bij mooi weer voor om de fiets te pakken. Niet elke dag, want ook dan krijg ik meer pijnklachten in mijn onderrug.

Daarnaast heb ik de nodige beweging op het werk en thuis.

Natuurlijk kies ik ook met regelmaat voor een rust moment. Als ik er voor kies om even te gaan liggen zet ik wel een wekker om te voorkomen dat ik uren lang in bed lig en daarna stijve spieren heb. Als ontspanning doe ik ook vaker rek en strek oefeningen, dit kan ook liggend. Doordat de spieren worden opgerekt verlichten bij mij de pijnklachten en voelt het wat meer ontspannen aan.*

Maar ook ik heb moeten zoeken naar wat voor beweging bij me past en hoe lang ik iets volhoudt. Sport is me te zwaar, dit heb ik meerdere malen geprobeerd maar dit veroorzaakte bij mij juist meer pijnklachten. Zelfs na een lange opbouw periode. De illusie die ik had dat ik ‘moet’ sporten heb ik los kunnen laten en daar voel ik me beter bij.

Geen perfecte sport

Helaas is er geen perfecte sport speciaal voor mensen met Fibromyalgie en zul je toch zelf moeten ervaren wat bij je past en waar jij je goed bij voelt. Als je jezelf de tijd geeft om dit te ervaren zul je je er uiteindelijk alleen maar beter bij voelen :). Als je weinig energie hebt kan beweging er soms voor zorgen dat je je weer wat fitter voelt.

Fibromyalgie en bewegen - meer energie door beweging

Wil je meer weten over fit zijn en bewegen terwijl je Fibromyalgie hebt? Dan is de blog van Ise zeker een aanrader. Er staat nuttige informatie op, voor mensen die al met bewegen bezig zijn maar ook voor mensen die hier juist graag mee willen beginnen!

Wat doe jij om dagelijks voldoende te bewegen?


Volg Fibromyalgieblog via Facebook, Instagram & YouTube

Ontdek hoe je meer grip krijgt op jouw leven door Fibromyalgie te accepteren

Fibromyalgie leren accepteren is voor mij de sleutel geweest naar een leuker & fijner leven. Ben jij er klaar mee om beperkt te worden door je klachten en wil je de regie terug over jouw leven?

Plaats een reactie