Het domino-effect van negativiteit + 7 tips om dit te doorbreken

Oké, je herkent dit vast wel: Je staat ‘s morgens op en hebt een vreselijk ochtendhumeur. Slecht geslapen, veel pijn en eigenlijk voel je je gewoon enorm beroerd. De gedachten om te blijven liggen of om toch maar op te staan vechten nog met elkaar, terwijl jij ondertussen toch de dekens aan de kant gooit en met een boos gezicht, vol negativiteit je bed uit strompelt. ‘Jeetje wat voel ik me beroerd’, ‘bah wat heb ik veel pijn’, ‘wanneer is de laatste keer dat ik fatsoenlijk geslapen heb?’ de negatieve gedachten gieren door je hoofd en als je in de spiegel kijkt schrik je nog net niet. ‘Jezus die wallen! Kan het nog erger?’..

Eenmaal gedoucht en aangekleed loop je naar de keuken voor je ontbijtje te maken. Tijdens het snijden van het fruit snijd je in je vinger, ‘Shit!’ Ja, het kan dus nóg erger. Je plakt een pleister op je vinger en vol frustratie ga je verder met waar je mee bezig was. Nog een kopje koffie voor bij het ontbijt en nog voordat je de tafel bereikt hebt zit er al een koffievlek in je witte shirtje.. ‘Wat is het volgende wat me gaat gebeuren?!’ ratelt door je hoofd.. ‘Was dat alles vanmorgen nog niet erg genoeg?’

Herkenbaar?

Ja, voor mij ook 😉 haha. Negativiteit kan werken als een domino-effect. Van de ene flater val je in de andere en dat houdt niet op tot je ‘s avonds in bed ligt te bidden dat het morgen beter gaat. Maar waar ligt dat aan? Hoe komt het dat het nooit bij één negatief moment blijft? Ik leg het graag uit!

Het domino-effect van negativiteit, en 7 tips om dit te doorbreken

Gedachten zijn krachten, daar begint alles mee. Het kan best dat je nu al je interesse verliest in mijn blog maar ik wil je toch vragen even verder te lezen. Dit is geen zweverig iets maar gewoon een simpele uitleg van oorzaak en gevolg. Eigenlijk is het heel simpel! Er zijn altijd wel bepaalde mensen in je omgeving die zulke dingen roepen:

  • ‘Ik heb ook áltijd pech!’
  • ‘Ze moeten áltijd mij hebben’
  • ‘Bij mij gaat alles fout’
  • ‘Ik doe het ook nooit goed’
  • ‘ik heb altijd geld te weinig’

En wat blijkt? Die mensen hebben gelijk ook nog! Waarom? Omdat ze het letterlijk over zichzelf afroepen. Als je continu blijft herhalen dat altijd alles fout gaat, dan gáát altijd alles fout. Succes gegarandeerd. Door te focussen op het negatieve en daar compleet de nadruk op te leggen is er simpelweg geen ruimte meer voor positiviteit.

Daarnaast wordt het negatieve continu door jezelf bevestigd als je blijft herhalen hoe slecht alles gaat. Met als gevolg dat het inderdaad slecht gaat. Mensen die altijd blijven roepen dat ze geld te weinig hebben of toch niet aan een baan komen, zullen inderdaad platzak, zonder baan thuis zitten. Maar ook wanneer je altijd roept fibromyalgie niet te gaan accepteren; het zal inderdaad niet gaan lukken met die instelling.

domino effect negativiteit

Van kwaad naar erger..

Zo werkt dat ook als je ‘s morgens al met hele negatieve gedachten op staat. Je raakt in een negatieve sleur; je voelt je brak, je stoot je teen, snijd in je vinger en morst je koffie. Hierdoor raak je nog gefrustreerder waardoor dat negatieve gevoel in feite nog meer wordt gevoed (en er nog minder ruimte overblijft voor dat kleine sprankeltje positiviteit).

Door die hele opstart fout in de ochtend kan je hele dag voelen als een grote ellende. Er lijkt een deken van negativiteit om je heen te hangen en kans dat er die dag nog meer vervelende dingen gebeuren is aanzienlijk groot.

Het gaat dus vaak van kwaad naar erger, zodra één domino steentje omvalt, valt de hele rij. Het is dus heel belangrijk om de signalen op tijd te signaleren zodat je de domino nog kunt redden en niet het hele bouwwerk instort.

Lees ook: 5 succesvolle tips om stress en negativiteit los te laten >>

Tips om het domino effect te onderbreken:

  1. Vraag jezelf af wat er gebeurt is

    Probeer de oorzaak te achterhalen en indien mogelijk op te lossen. Soms vergeten we in onze negatieve bui gewoon wat nou eigenlijk de reden was van al die ellende (stom he?). Zorg dus dat je op tijd signaleert (bijv. bij het stoten van je teen) waarom je dit gebeurt. Hoe zijn je gedachten? Wat is je humeur of wat is er gebeurd? Door te weten wat de oorzaak is kun je soms de negativiteit wat makkelijker loslaten.

  2. Bekijk de situatie reëel

    Oké geloof me, als ik bovenstaande situatie ‘s morgens meemaak dan kan ik echt door het lint gaan als er koffie (in mijn geval vaak groen van m’n smoothie) in mn shirt zit, en als ik écht niet goed in m’n vel zit kan ik zelfs in huilen uitbarsten (ik blijf een vrouw ;)). Maar is die woede wel reëel aan waarom ik eigenlijk niet goed in m’n vel zit? 9 van de 10x niet, die woede is pure frustratie omdat ALLES op dat moment fout gaat.

    Dus, adem in, adem uit. Tel tot 10(00) en probeer de situatie te relativeren. Zoek de oorzaak (tip 1) en ben reëel in wat dit voor je betekend en waar de mogelijke oplossing zit. (En trek met een lach op je gezicht een schoon shirtje aan, het is niet anders!).

  3. Onderbreek je gedachten

    Gedachten gaan vaak razendsnel door je hoofd en meestal hebben we niet eens in de gaten wat we allemaal precies denken. Wat ik wel weet is dat er op zo’n ochtend een wirwar aan negatieve gedachten door mijn hoofd kunnen schieten, wat nou niet echt bevorderlijk is voor mijn humeur. Probeer je bewust te zijn van je gedachten en onderbreek ze.

    Zeg (of denk) STOP en probeer je gedachten te controleren. Je kunt bijvoorbeeld positieve affirmaties herhalen of emoties transformeren. Ben je bewust van je gedachten en probeer ze positief te houden om niet nog verder weg te zakken.

    “Als je je nu nog afvraagt waarom mensen die continu roepen dat ze altijd geluk hebben, ook écht altijd geluk hebben? Bij positiviteit werkt dit exact hetzelfde!”

     

  4. Neem even tijd voor jezelf

    Ik merk als ik niet lekker in m’n vel zit dat ik heel gejaagd en gehaast te werk ga met alles wat ik doe. Hierdoor gaat -je raad het al- ook veel sneller weer wat fout. Het is daarom belangrijk om letterlijk even een time out te nemen. Zonder je even af van iedereen en neem een paar minuten voor jezelf. Adem een paar keer diep in en uit of ga desnoods even liggen. Probeer ook hierbij je gedachten te controleren en ze de goede kant op te sturen.

    Zorg dat je weer wat tot rust komt en de negatieve lading wat is gezakt zodat je de draad weer op kunt pakken en je dag kunt voortzetten. Als je merkt langer nodig te hebben dan een paar minuten, neem die tijd dan! Het is oké om aan jezelf te denken.

  5. Zoek afleiding

    Soms heb je even wat anders nodig om uit die negativiteit te komen. Het is niet altijd makkelijk om dit zelf te doen dus soms is afleiding de perfecte oplossing. Kijk even een serie of stand up comedian, zoek naar katten filmpjes op YouTube, knutsel een kaartje, maak een puzzel. Doe iets wat je blij maakt! Een lach op je gezicht geeft je hersenen het signaal dat je blij bent, waardoor je je ook blijer zult voelen. Dit kan dus helpen om de negativiteit makkelijker los te laten.

  6. Deel je frustratie

    Soms kan het behoorlijk opluchten om gewoon even alles eruit te gooien. Dus deel gerust even je frustratie met een ander, zodat je het daarna wat makkelijker los kunt laten. Houd er wel rekening mee dat je niet te lang in je klaagmoment blijft hangen, want ook dit stimuleert negativiteit. Dus even flink klagen en dan weer door, met een lach op je gezicht als het kan! 😉

  7. Loop even een rondje

    Ik vind het best fijn om soms letterlijk even af te koelen, om even buiten een rondje te lopen om stoom af te blazen. Doordat je lichamelijk in beweging bent en je even in een andere omgeving bevind kan er al wat rust over je heen vallen. Je hoeft geen uren te lopen, een blokje om van 5 minuten kan voldoende zijn. Je merkt zelf wel wanneer de ergste frustratie gezakt is. Probeer ook van de natuur om je heen te genieten als je dan toch buiten bent, lekker rustgevend!

Switchen van de situatie

Waar het dus vooral op neer komt is het switchen van de situatie, om van negatief weer terug naar positief te gaan om op deze manier de dag weer voort te zetten. Besef je ook dat die negatieve sleur heel veel klachten voor je lichaam kan geven en fibromyalgie symptomen kan triggeren.

Onbewust worden spieren aangespannen als je boos bent en ook de kans op hoofdpijn neemt toe. Daarnaast kan negativiteit je enorm uitputten waardoor je ‘s morgens al door je energie heen bent.

negativiteit domino effect

Zorg dat je bewust bent van negativiteit

Als je je bewust bent van dit domino effect kan dat soms wel al wat schelen. Je zult eerder de signalen oppikken zodra je in een negatieve stroom zit, het zal misschien niet altijd lukken om hier meteen op te reageren maar dat is niet erg.

Bewustwording is het begin, dus dat is al super! Hoe vaker je bewust wordt van een negatieve situatie, hoe makkelijker het zal worden om jezelf daar ook weer uit te halen om het domino-effect te onderbreken.

Het is misschien niet altijd makkelijk, ik heb er zelf soms ook nog moeite mee. Maar het is absoluut de moeite waard hier eens wat vaker bij stil te staan! En als je je nu nog afvraagt waarom mensen die continu roepen dat ze altijd geluk hebben, ook écht altijd geluk hebben? Bij positiviteit werkt dit exact hetzelfde!

Wil jij nou graag meer leren over positiviteit en je mindset? In mijn eBook 20 stappen naar een leuker leven met fibromyalgie deel ik al mijn kennis en leer ik je hoe hoe jij door middel van informatie, oefeningen en opdrachten zelf de regie krijgt over jouw leven en gaat ervaren hoe fijn het is om positief in het leven te staan. Download het eBook! >>

Hoe ga jij om met negatieve situaties? Lukt het jou om jezelf daar weer uit te halen of blijf je de hele dag hangen in de negatieve sleur? Laat het weten in een reactie onder dit bericht, ik ben benieuwd hoe jij ermee omgaat!


Volg FibromyalgieBlog via Facebook & Instagram

Ontdek hoe je meer grip krijgt op jouw leven door Fibromyalgie te accepteren

Ben jij er klaar mee om beperkt te worden door je klachten en wil je de regie terug over jouw leven?

Plaats een reactie