Fibromyalgie en hypermobiliteit: een pijnlijke en vermoeiende combinatie

Fibromyalgie en hypermobiliteit is een vervelende combinatie. Echter is er aan beide syndromen weinig te doen en worden ze door artsen niet altijd erkend. Toch hebben veel mensen last van de combinatie fibromyalgie en/of hypermobiliteit, net zoals ik. Daarom wil ik er vandaag wat meer aandacht aan – en duidelijkheid over geven.

Fibromyalgie en hypermobiliteit: een pijnlijke en vermoeiende combinatie

Hypermobiliteit (HMS) vond ik vroeger als kind wel leuk; ik kon de split, de spagaat en was onwijs goed in turnen. Ik kon mijn been in m’n nek leggen, mijn duimen achterover buigen zodat ze mijn polsen raakten en ga zo maar door. Dat deze ‘leuke’ lenigheid ook z’n nadelen met zich meebracht, daar was ik me toen nog niet van bewust.

Wat is het hypermobiliteitssyndroom?

Wanneer je hypermobiel bent zit er te veel bewegingsruimte tussen de gewrichten waardoor iemand dus te ver door kan bewegen. Dit komt omdat de banden en kapsels rond de gewrichten elastischer zijn dan zou horen en het bindweefsel te zwak is. Het is zelfs mogelijk dat de gewrichten af en toe uit de kom schieten of in de kom wat verplaatsen.

Normaal gesproken worden de gewrichten bij elkaar gehouden door gewrichtsbanden en het bindweefsel maar bij mensen die hypermobiel zijn ligt dit anders. Omdat de banden zo ver mee kunnen rekken en het bindweefsel verzwakt is, moeten de spieren bijspringen om alles in het gareel te houden.

De spieren moeten dus dubbel functioneren; omdat de banden en het bindweefsel te zwak is moeten de spieren de gewrichten in de kom houden. Dit kost het lichaam veel energie.

Mensen met het hypermobiliteitssyndroom hebben vaak ook last van vermoeidheid, fibromyalgie, bekkeninstabiliteit en het chronisch vermoeidheidssyndroom.

Symptomen hypermobiliteit:

  • Overmatige beweeglijkheid van de gewrichten
  • Stijve en pijnlijke gewrichten
  • Pijnlijke spieren
  • Lage rugpijn
  • Minder kracht in de spieren
  • Overbelasting van de spieren en pezen
  • Ontwrichting / gewrichten die uit de kom schieten
  • Vermoeidheid
  • Bekkenpijn
  • Pijn bij in beweging komen na bijvoorbeeld zitten of liggen

Hypermobiliteit is erfelijk. Een kind waarvan de ouders (of één ouder) HMS heeft, heeft 50% kans dat hij/zij hier ook last van krijgt.

Hoe wordt getest of je hypermobiel bent?

Om te achterhalen of je hypermobiel bent of niet worden vaak verschillende punten op het lichaam bekeken:

  • De pinken kunnen 90 graden of verder overstrekken
  • De duimen kunnen tegen de onderarm geplaatst worden
  • De ellebogen kunnen 10 graden overstrekken
  • De knieën kunnen 10 graden overstrekken
  • De handen plat op de grond kunnen leggen als je staat zonder de knieën te buigen

Wanneer er 5 of meer gewrichten op bovenstaande manier overstrekt kunnen worden, is er sprake van hypermobiliteit.

Fibromyalgie en hypermobiliteit

Wanneer je bovenstaand stukje leest kun je je wellicht voorstellen waarom de combinatie van fibromyalgie en HMS zo kwellend kan zijn. De spieren worden door hypermobiliteit dus extra belast en moeten harder werken. Echter kunnen de afvalstoffen die daardoor vrijkomen niet zo snel worden afgevoerd waardoor er stijfheid (verzuring) in de spieren ontstaat. Hierdoor wordt de pijn die fibromyalgie veroorzaakt dus weer verergerd. Daarnaast brengt zowel HMS als FM (chronische) vermoeidheid met zich mee.

Zowel hypermobiliteit als fibromyalgie is chronisch. Hypermobiliteit kan uiteindelijk wel wat verminderen wanneer iemand ouder en dus ook stijver wordt. Het bindweefsel wordt dan stugger waardoor het minder uitrekt.

fibromyalgie hypermobiel header blog

Een vermoeiende en pijnlijke combinatie

De combinatie fibromyalgie en hypermobiliteit zorgt voornamelijk voor veel pijn. De spieren worden continu overvraagd omdat ze de gewrichten bij elkaar moeten houden waardoor de pijnklachten door fibromyalgie weer worden verergerd.

Oprekken van de spieren of oefeningen doen heeft vaak weinig nut; de banden en het bindweefsel worden daar niet sterker van. Echter kan dit wel prettig zijn om te doen om de pijn door fibromyalgie en de bijkomende stijfheid te verlichten. Het is hoe dan ook belangrijk om in beweging te blijven; regelmatig lopen, fietsen of iets anders om de werking van de spieren optimaal te houden.

De combinatie fibromyalgie en hypermobiliteit zorgt ervoor dat de spieren in het lichaam sneller vermoeid zijn dan bij gezonde mensen. Er is dus meer tijd nodig om op te laden of bij te kunnen komen. Zeker de spieren in het bewegingsapparaat moeten hard werken, het gevolg hiervan is vaak rugpijn, bekkenpijn en/of hoofdpijn.

Wat kan de klachten verlichten?

Net zoals bij fibromyalgie het geval is, is er geen kant en klare oplossing voor hypermobiliteit. Er zijn wel een aantal dingen waar rekening mee gehouden kan worden:

  • Zorg voor voldoende beweging (wandelen, fietsen) maar overvraag jezelf niet
  • Neem voldoende rust en slaap genoeg
  • Eet zo gezond mogelijk (geen kant-en-klaar producten/ geraffineerde suiker)
  • Overvraag het lichaam niet
  • Leer de klachten accepteren en zoek naar een manier om er mee om te gaan

Verder kan het helpend zijn om af en toe een fysiotherapeut te bezoeken of bij een podotherapeut langs te gaan voor steunzooltjes. Soms bieden orthesen de uitkomst, denk aan een pols- of vinger spalk.

Hoe ga ik hier mee om?

Fibromyalgie en hypermobiliteit vind ik persoonlijk een vervelende combinatie. De chiropractor waar ik al lange tijd kom zegt altijd: ‘Jouw klachten zullen afnemen als straks wat ouder wordt, dan is het eindelijk allemaal wat stijver in je lijf.’ Je kunt je dus voorstellen dat ik niet kan wáchten om oud te worden. 😉

Al een lange tijd lukt het me om de klachten die ik heb te accepteren en het beste van mijn leven te maken. Het is niet fijn om de combinatie van HMS en FM te hebben, maar het is niet anders. Aan mijn vaders kant van de familie is bijna iedereen hypermobiel en aangezien ik sprekend op mijn vader lijk, had dit haast niet anders gekund. Helaas.

Wat mij helpt is voldoende bewegen, regelmatig rust nemen, gezond eten en vooral: positief blijven.


Wil jij fibromyalgie leren accepteren?

Op 1 oktober verschijnt mijn nieuwe eBook Challenge Accepted! wat volledig gaat over acceptatie & het acceptatieproces. Zodat je leert waarom acceptatie de sleutel is en het belangrijkste: je krijgt beter inzicht in jouw proces en handvatten om fibromyalgie te leren accepteren.

Je kunt NU al een pre-order plaatsen. Je ontvangt een leuke korting én een gratis bonus (t.w.v. 36 euro). Pre-order Challenge Accepted! en profiteer van de pre-order actie of download de gratis preview.


Heb jij de combinatie hypermobiliteit en fibromyalgie? Wat helpt jou om zo min mogelijk last te hebben van de klachten? Laat het weten in een reactie onder dit bericht!


Volg Fibromyalgieblog via Facebook, Instagram & YouTube

Ontdek hoe je meer grip krijgt op jouw leven door Fibromyalgie te accepteren

Fibromyalgie leren accepteren is voor mij de sleutel geweest naar een leuker & fijner leven. Ben jij er klaar mee om beperkt te worden door je klachten en wil je de regie terug over jouw leven?

11 gedachten over “Fibromyalgie en hypermobiliteit: een pijnlijke en vermoeiende combinatie”

  1. Heel herkenbaar! Lastige combinatie, maar er valt zeker mee te leven. Na een lange zoektocht heb ik gevonden om mijn leven weer wat meer kleur en invulling te kunnen geven, zonder dat ik te moe over overbelast raak. Ik slik elke dag 25mg amitriptyline, ga 1x in de week naar hydrotherapie en probeer minstens 1x te trainen in een infrarood cabine. Hierdoor train ik wel mijn spieren, zonder dat deze overbelast raken en blijf ik in beweging!:-)

    Beantwoorden
  2. Al een aantal jaren vermoed ik dat ik deze vervelende combinatie ook heb. FM heb ik sowieso, maar ik val steeds net buiten de criteria van HMS. Ik heb wel veel B-symtomen, vooral aan het spijsverteringsstelsel en elders. Nu ben ik al tijden op zoek naar wetenschappelijke artikelen over deze combinatie. Weet jij, of een andere lezer, of dergelijke documentatie bestaat? En zo ja, waar kan ik het vinden?

    Beantwoorden
  3. Hoi,
    Herkenbaar! Bij mij zijn de klachten en de FM sinds een jaar dus ik loop er nog erg mee te stoeien en te zoeken wat helpt. Ik krijg er slecht grip op. Ik heb ook bekkeninstabiliteit dus soms lukt bewegen moeizaam. Ik doe nu sinds kort yoga en pilates maar ik vind het confronterend om te zien hoe zwak mijn spieren zijn en de pijn. Hopelijk wordt dat beter:-) positief blijven is zeker belangrijk! Succes allemaal!

    Beantwoorden
  4. Een vreselijke combi inderdaad. Ik heb hem al 30 jaar…. en je chiropractor heeft het mis . Het wordt niet minder omdat je ouder en dus stijver wordt. Integendeel. Ik ben bijna 60 en het wordt bij mij steeds erger. Laten we voor jou hopen dat ik een uitzondering ben. Zorg dat je spieren sterk blijven zou ik zeggen. En verder… leef bij de dag. Liefs van mij

    Beantwoorden
  5. Sinds kort gebruik in CBD olie (wietolie) dit verlicht bij mij de pijn maar helemaal weg is het niet. Savonds voor het slapen voor een goedenacht rust en sochtends om de dag door te komen.

    Beantwoorden
  6. Voeding is belangrijk. Drink iedere dag een halve theelepel zuiveringszout( baking soda) in een glas water opgelost met een scheutje appel azijn. En verse gemberthee. Stop met suiker en samengestelde voedings middelen. CBD olie doet mij ook heel goed. Bewegen maar niet overbelasten .

    Beantwoorden
  7. Mooi geschreven stuk! En vooral ook heel herkenbaar. Wat voor mij vooral goed werkt is toch regelmatig in beweging blijven door te wandelen of fietsen. Stilstand betekend in mijn geval achteruitgang. Je moet het natuurlijk opbouwen maar merkt daarna dat je spieren sterker worden. Vind de balans ( al overvraag ik mijzelf ook nog wel eens 😉 )

    Beantwoorden
  8. Klopt bijna allemaal !!
    Alleen dat het minder zou worden als je ouder word, da’s helaas niet altijd waar..
    Ik ben 50 en het word bij mij alleen maar erger, ik heb sinds kort zilver ortheses om weer wat functionaliteit in mijn handen terug te krijgen, dat helpt gelukkig wel redelijk.
    En verder, inderdaad onbelast blijven bewegen, opletten dat je niks overbelast, en geen voeding die zorgt voor extra verzuring.
    Blijven lachen is nog altijd het beste medicijn !!

    Beantwoorden
  9. Zoooooo herkenbaar?.

    Lange tijd heb ik zonder werk in de ziektewet gezeten en gehoopt op een nieuwe baan. Ik heb altijd op kantoor gewerkt. Doordat het zo moeilijk was om weer een baan te vinden ben ik uiteindelijk in de logistiek terecht gekomen. Maar….. Ik heb mijn droom op een kantoorbaan aan de kant gegooid en ben helemaal happy!! Het enige nadeel is de ploegendienst wat je vermoeidheid niet ten goede komt. Maar ik ben veel in beweging en omdat ik leidinggevende ben heb ik weer niet te veel beweging. En ja, sommige diensten loop ik wel 13 km maar wat is het een opluchting!!! Het geeft mij psychisch zo veel voldoening en in het weekend kom ik goed tot rust. Ik voel mij weer nuttig, waardoor ik in het weekend ook weer kan genieten. En ja sommige weekenden kan ik echt niets maar andere weekeinden kan ook ik weer iets leuks doen.

    Ik bepaal mijn grenzen en niemand anders!!! Maar ook ik kan stiekem niet wachten tot ik ouder ben en alles wat stijver wordt??

    Beantwoorden
  10. Hallo Dames, ik ben sinds een half jaar erachter gekomen dat ik HMS heb. Nu na jaren, ben inmiddels (pas) 38 jaar, vallen de puzzelstukjes op zijn plaats. Al sinds kinds af aan, heb ik allerlei “blessures” gehad. Ik was een echt sportbeest, voetbal, schoolatletiek, en ging voor de prijzen om het zo maar te zeggen. Echter op mijn 27e, na de zoveelste zware blessure, noodgedwongen gestopt met voetballen. Ik heb in mijn patiëntendossier een waslijst aan blessures, te denken aan botbreuken, enkelbanden, kruis/kniebanden, schouder uit de kom, peesscheuringen etc. Bijna allemaal sport gerelateerd, werd destijds gedacht. Inmiddels 10 jaar later na te zijn gestopt, ben ik wel blijven fietsen, wielrennen in de zomer, mountainbike in de winter, merkte ik dat met name het laatste jaar mijn kracht, energie plotseling hard achteruit ging. Ik merkte het sowieso al bij zwaardere lichamelijke inspanning, bijvoorbeeld bij tuinwerkzaamheden, dat ik gewoon stond te trillen op mijn benen en geen kracht meer in mijn handen had. In Augustus begin september, omslag van het weer, kouder en vochtiger, meer klachten. Op aan raden van mijn moeder toch maar eens naar de huisarts. Moeder is bekend met reuma, artrose en artritis. Dus, zal het dat vast en zeker ook wel zijn. Na bloedonderzoek niks te vinden, toch maar door naar de reumatoloog. Daar, na foto’s en scan bleek, van alles al “aangetast” te zijn, bekken, onderrug, schouder, handen. Helaas kon ik medisch gezien, niet verder geholpen worden, was immers geen reuma, maar HMS. Ik heb vervolgens het laatste halfjaar nog doorgewerkt. Maar merkte dat dagelijks een wedstrijd op topniveau was om te winnen en te overleven. Ondertussen was ik wel gestart met een interventie traject, nadruk op graded activity. Na 1001 vragen en diverse testen, loop ik nu gelukkig in het traject mee. Inmiddels zit ik in de 3e week, van het 10 weken durende traject. 2 a 3 keer per week op locatie onder begeleiding van fysiotherapeut, ergotherapeut en psycholoog. Ik had gedacht nog te kunnen blijven werken, helaas geen optie, dat doet letterlijk en figuurlijk pijn en voelt als falen en weglopen van je verantwoordelijkheid, maar voor nu ligt de focus 100% op het “herstel”. Lichamelijk (pijnklachten en energielevel van heb ik jou daar…), maar vooral mentaal, hakt het er toch wel flink in. Ik was altijd gewend om alles te kunnen, doelen te stellen en te behalen, echter nu “opgebrand”. Ik hoop dat het traject me goed zal doen en me de handvaten geeft, om de draad weer te kunnen oppakken. Weer (echt) te kunnen fietsen, energie te hebben om te werken, de dag te beginnen zonder al moe en stijf te zijn. Dat de pijnklachten er zijn is mij inmiddels bekend, dat aan de lichamelijke mankementen niks of weinig aan te doen is, heb ik geaccepteerd, nu de rest nog…hoe er mee om te gaan. Dat zal de uitdaging worden. Trouwens fijn blog om te lezen en te zien dat ik niet de enige ben die worstelt met de normaalgesproken, O zo gewone dagelijkse dingen, die gezonde mensen wel kunnen uitvoeren. Hopelijk gaat het jullie allemaal goed, vooral in deze corona tijd, waar we mee moeten dealen. Groetjes en succes.

    Beantwoorden

Plaats een reactie