Fibromyalgie en PDS (Prikkelbare Darm Syndroom): wat houdt het in?

Fibromyalgie kent een hele lijst aan symptomen en klachten, ook het prikkelbaar darm syndroom (PDS) komt vaak voor bij fibromyalgie. Of er duidelijk een verband is tussen fibromyalgie en PDS is nog niet bekend. Al jaren heb ik last van mijn darmen, maar er was nooit een duidelijke aanwijzing voor. Toen ik de diagnose fibromyalgie kreeg viel er veel op z’n plaats; het prikkelbaar darm syndroom. Helaas is daar net als bij fibromyalgie weinig aan te doen. De combinatie fibromyalgie en PDS komt vaak voor.

Fibromyalgie en PDS

Het is belangrijk om je darmen te ondersteunen zo dat je zo weinig mogelijk last hebt van PDS. Er zijn gelukkig wel dingen die je zelf kunt doen om minder last te hebben van de symptomen. Deze heb ik voor je uitgewerkt in dit blog bericht.

Wat is PDS?

PDS is de afkorting voor het ‘Prikkelbaar Darm Syndroom’ en valt onder de ‘functionele maagdarm aandoeningen’. Er worden klachten ervaren in de maag en darmen.

PDS komt veel voor, maar omdat niet iedereen met deze klachten naar de huisarts gaat is het moeilijk te zeggen om hoeveel mensen het gaat. Er wordt geschat dat 5-20% van de Nederlandse bevolking er last van heeft. De combinatie fibromyalgie en PDS komt bij veel mensen voor.

Wanneer er bij buik/darm onderzoek geen afwijkingen worden gevonden maar de klachten wel aanhouden wordt de diagnose PDS gesteld.

Symptomen prikkelbare darm syndroom:

  • Gevoelige maag;
  • Maagkrampen;
  • Brandend maagzuur;
  • Opgeblazen gevoel;
  • Winderigheid;
  • Steken in buik;
  • Boeren;
  • Gerommel in de buik;
  • Obstipatie of juist diarree;
  • Lage rugpijn (door obstipatie).

Dit zijn de meest kenmerkende symptomen van PDS, de klachten kunnen per persoon verschillend zijn. Ook kunnen ‘aanvallen’ worden ervaren, dat je bijna naar het toilet moet rénnen omdat je uit het niets enorme aandrang voelt om naar het toilet te gaan (hier heb ik zelf met regelmaat last van).

Het prikkelbare darm syndroom hoeft niet continu te zorgen voor klachten, het kan zijn dat je weken of zelfs maanden nergens last van hebt en dan ineens weer last krijgt van de symptomen voor lange tijd. Dit is niet altijd ergens aan af te leiden.

De klachten kunnen verergeren in tijden van stress: dit hoeven geen ingrijpende momenten te zijn. Maar een bezoekje aan de tandarts, sollicitatiegesprek of reizen kunnen al zorgen dat de klachten erger worden. Wat betreft fibromyalgie en PDS kunnen de darmklachten ook versterkt worden door veel pijnklachten.

De oorzaak van PDS

Of fibromyalgie en PDS echt met elkaar in verbinding staan is nog niet bewezen. Ook de oorzaken van PDS is niet precies bekend, men denkt dat het gaat om een combinatie van factoren. Wel is bekend dat verstoorde beweging van de darm en/of een (extra) gevoelige darmwand een rol spelen.

Daarnaast wordt er gesteld dat darmklachten (bijvoorbeeld een lekkende darm) kunnen zorgen voor fibromyalgie. Op deze manier kan het dus met elkaar in verbinding staan.

Wat kun je zelf doen om klachten te verminderen?

Er zijn gelukkig wel verschillende dingen die je zelf kunt doen om klachten van het prikkelbare darm syndroom te verminderen. Hieronder zal ik er een aantal met je delen.

1. Let op je voeding

Voeding heeft een groot effect op de darmwerking. Het consumeren van suikers kan de klachten verergeren (ook pijnklachten worden erger door suiker), het gebruik van suiker wordt afgeraden. Net als voorverpakte en bewerkte voeding en light producten. Het is namelijk niet alleen de suikers die je in je koffie of cake doet, ook in bewerkte voeding zitten ook heel veel suikers verwerkt.

Lees er meer over: Fibromyalgie en suiker: Dit is waarom je het beter kunt vermijden >>

Daarnaast zitten er veel E-nummers in bewerkte voeding en deze stoffen hebben geen positief effect op ons lichaam en helemaal niet bij iemand die zwakke darmen heeft. Ook het consumeren van vet eten, melkproducten, alcoholische dranken en tarwe wordt afgeraden.

Let dus op je voeding en probeer zoveel mogelijk vers te eten. Ook het eten van kleine porties op vaste tijden kan helpen om de klachten te verminderen. Eet gevarieerd en regelmatig met zo min mogelijk toevoegingen.

Lees ook: Gezond eten: 10 Persoonlijke tips om het vol te houden >>

2. Drink voldoende water

Zorg dat je dagelijks 1,5 liter vocht binnen krijgt. Voor een goede darmwerking is het belangrijk om dagelijks voldoende vocht binnen te krijgen. Als je moeite hebt met het voldoende drinken van water kun je ook kiezen voor detox water. Dit is wat zoeter waardoor je gemakkelijker genoeg drinkt. Daarnaast heeft detox water een ontzurende werking wat ook positief is voor je darmen (verder in dit artikel ga ik daar wat dieper op in).

Lees ook: Water drinken: 11 redenen waarom dit bij fibromyalgie zo belangrijk is >>

3. Vermijd stress

Stress kan je gezondheid flink verstoren. Stress de klachten van fibromyalgie en PDS flink verergeren daarom is het van belang zoveel mogelijk stress te vermijden. Zorg dat je voldoende rustmomenten en ontspanning hebt op een dag, hierdoor ben je minder gevoelig voor stress.

Rust- en ontspanningsmomenten zijn sowieso belangrijk voor mensen met fibromyalgie om niet overbelast te raken.

Lees ook: 5 Succesvolle tips om stress en negativiteit los te laten >>

Beweeg voldoende

Voldoende bewegen is belangrijk voor een goede spijsvertering en de darmbeweging. Door regelmatig te bewegen kun is de kans op ontstopping kleiner. Door fibromyalgie kan beweging en sport lastig zijn, probeer daarom klein te beginnen. Ga lekker een blokje wandelen of neem de fiets als je boodschappen gaat doen.

Het hoeft niet super intensief te zijn, zolang je maar niet de hele dag niets doet.

Let op je houding op de wc

Het wordt aangeraden (en uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het echt helpt) om een krukje onder je voeten te zetten als je naar het toilet gaat, zodat je knieën licht gehurkt staan (zie afbeelding). Op deze manier kan je ontlasting er gemakkelijker uit, zeker bij obstipatie is deze houding aan te raden.

fibromyalgie en pds-goede-wc-houding

Geneesmiddelen om PDS te verlichten

Naast voeding, beweging en levensstijl zijn er ook verschillende supplementen die ondersteuning kunnen bieden bij een goede darmwerking.

Medicijnen

Er zullen vast een heleboel medicijnen zijn die worden voorgeschreven bij maag- en darmklachten. Echter heb ik hier zelf nooit gebruik van gemaakt, dus kan ik ook geen oordeel geven over welke wel of niet werken.

Wat ik wel voor je heb is een rijtje met natuurlijke producten die je kunnen helpen om de klachten van PDS te verminderen.

Probiotica

Zelf gebruik ik nu ruim een half jaar probiotica en dat helpt het om mijn darmen wat rustiger te houden. Probiotica zijn goede bacteriën en ondersteunt de darmfunctie. De bacteriën helpen een gezonde darmflora op te bouwen en in stand te houden.

Het wordt aangeraden 1 tot maximaal 3 capsules per dag te nemen. Zelf gebruik ik ‘s morgens één capsule, het poeder in de capsule gaat in een glas met lauw water, dit drink ik op lege maag zoals aangeraden wordt.

Er zijn dagen dat ik het wel eens vergeet, ik merk dan meteen dat ik meer last heb van mijn darmen. Het heeft voor mij dus wel duidelijk effect en zou het ook zeker aanraden! Je kunt probiotica hier bestellen.

Pepermuntolie

Hier was ik zelf nog niet bekend mee, maar het blijkt erg goed te zijn voor je maag en darmen!

Pepermuntolie heeft een verzachtende werking op de spijsvertering en vermindert klachten als opgeblazen gevoel, pijn en krampen. Pepermuntolie wordt al tientallen jaren aanbevolen als behandeling van PDS.

Wat belangrijk is bij het nemen van pepermuntolie is dat je kiest voor capsules met een coating zodat de capsules pas oplossen in de darmen. Zoals deze!

CBD olie

Er wordt nog veel onderzoek naar gedaan, maar het blijkt dat CBD olie een positief effect heeft op de werking van de darmen. Het proberen van CBD olie is sowieso interessant voor mensen met fibromyalgie omdat het pijnklachten kan verminderen, daarnaast is CBD olie gunstig bij heel veel klachten en wordt het door velen preventief gebruikt.

Lees ook: Helpt CBD olie bij fibromyalgie? >>

Ontzuur je lichaam

Verzuring van het lichaam komt door niet afgevoerde afvalstoffen. Deze afvalstoffen krijg je o.a. binnen door:

  • Bewerkte voeding
  • Uitlaatgassen
  • Stress
  • Roken
  • Medicijnen
  • Alcohol

De hoeveelheid afvalstoffen die we dagelijks binnenkrijgen is te groot voor ons lichaam om zelf te reinigen en af te voeren. Vandaar dat er afvalstoffen achterblijven in het lichaam waarvan verzuring het gevolg is.

Je kunt hier verschillende klachten en kwaaltjes van krijgen, een aantal daarvan zijn: weinig energie, hoofdpijn, droge huid, pijnlijke spieren, slaapproblemen en stemmingswisselingen.

Deze afvalstoffen zitten ook in de darmwand, waar mensen met PDS dus last van kunnen krijgen. Voor je gehele gezondheid maar ook zeker voor je darmen is het belangrijk dat je je lichaam regelmatig ontzuurt om afvalstoffen af te voeren.

Ook is het ontzuren van je lichaam aan te raden bij fibromyalgie. Achtergebleven afvalstoffen kunnen zich ophopen in de spieren wat pijn veroorzaakt.

Lees er meer over: Ontzuren en fibromyalgie: 5 eenvoudige tips om het aan te pakken >>

Groene Smoothies

Smoothies van groene (blad)groenten bevatten veel voedingsvezels die een goede darmwerking stimuleren en zorgen voor een verzadigd gevoel. Ook bevatten groene (blad)groentes chlorofyl, dit stimuleert de celvernieuwing van slijmvliezen van maag en darmen. Daarnaast heeft het een bloedzuiverende en ontgiftende werking op het bloed, de spieren, organen en weefsels én versterkt het de hartfunctie! (bron)

Het wordt aangeraden om een paar keer per week een smoothie te drinken, te veel vezels kunnen juist darmklachten veroorzaken. In het begin moet je lichaam ‘wennen’ aan de hoeveelheid vezels (opgeblazen gevoel, gerommel in de buik, winderigheid) maar deze klachten verdwijnen als de darmen er aan zijn gewend.

Het is dus in het begin even zoeken wat bij je past zodat je hier een middenweg in kunt vinden en er uiteindelijk profijt van hebt! Heb je inspiratie nodig? Bekijk dan het 125 Groene Smoothie Recepten Boek.

Wat vooral belangrijk is bij het maken van deze smoothies is dat je kiest voor groene (blad)groentes omdat deze het meest gezond zijn!

Fibromyalgie en PDS: Conclusie

De combinatie fibromyalgie en PDS komt wel vaker voor, alleen is er nog geen bewijs dat het echt aan elkaar gelinkt is. Net als Fibromyalgie is ook PDS is een syndroom waar weinig aan te doen is, voornamelijk het ‘leren omgaan met..’ is belangrijk.

Gelukkig zijn er wel een aantal dingen die je zelf kunt doen om PDS wat meer onder controle te houden, zoals het eten van gezonde voeding, voldoende beweging, goede toilet houding en voldoende drinken. Daarnaast kunnen bovenstaande supplementen ook ondersteuning en verlichting bieden.

Heb jij ook een combinatie van fibromyalgie en PDS? Wat doe jij om je darmen gezond te houden? Laat het weten in een reactie onder dit bericht! 🙂

 

In dit artikel wordt gebruik gemaakt van affiliate links.


Volg Fibromyalgieblog via Facebook, Instagram & YouTube

Ontdek hoe je meer grip krijgt op jouw leven door Fibromyalgie te accepteren

Fibromyalgie leren accepteren is voor mij de sleutel geweest naar een leuker & fijner leven. Ben jij er klaar mee om beperkt te worden door je klachten en wil je de regie terug over jouw leven?

1 gedachte over “Fibromyalgie en PDS (Prikkelbare Darm Syndroom): wat houdt het in?”

  1. Ik drink elke ochtend mijn glaasje pure aloe vera gel.
    Geen last van mijn darmen, extra vitaminen en positieve energie er bij gekregen.
    Top

    Beantwoorden

Plaats een reactie