Fibromyalgie en vakantie: 7 tips om ontspannen op reis te gaan

Helaas kun je fibromyalgie niet thuis laten wanneer je op vakantie gaat. Het is dus belangrijk om fibromyalgie en je vakantie zo goed mogelijk te combineren zodat je ook echt van je vakantie kunt genieten. In deze blog deel ik wat tips met je die jou hierbij gaan helpen.

7 Tips voor een ontspannen vakantie met fibromyalgie

Ik snap dat je op vakantie leuke dingen wil doen, uitstapjes wil maken en veel wil zien. Tegelijkertijd snap ik ook dat je niet elke dag veel pijn wil hebben en uitgeput wil zijn. De tips die ik deel helpen jou om op vakantie in balans te blijven zodat je én kunt genieten van leuke dingen, én rust kunt bewaren zodat je kunt herstellen.

Het is namelijk niet de bedoeling dat je na je vakantie nog een week nodig hebt om te herstellen van je vakantie. Zorg dus voor balans, wees mild voor jezelf en geef jezelf wat je nodig hebt.

1. Probeer vakantiestress zo veel mogelijk te beperken

Een beetje gezonde vakantie spanning zul je niet kunnen voorkomen. Wat je wel kunt doen is alles zo goed mogelijk voorbereiden: pak op tijd je koffer in en zorg dat je alle belangrijke documenten klaar hebt liggen. Tank je auto de dag voordat je vertrekt vol zodat je niet op weg naar het vliegveld nog snel even moet tanken.

Vertrek je ‘s morgens? Zorg dat je ontbijt klaar staat, je kleren klaar liggen en je alleen de laatste dingetje nog in je koffer hoeft te doen. Zo ben je meteen ready to go!

Voorbereiding is écht het halve werk en scheelt een boel stress. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

2. Ga je met het vliegtuig? Neem dit mee

Als ik met het vliegtuig ga zijn er een paar dingen die ik altijd bij me heb: mijn noise cancelling koptelefoon, mijn Nintendo Switch, een paar gedownloade films op Netflix en iets wat ik als kussen kan gebruiken (een reiskussen kan natuurlijk ook!).

Ben je groot? Zorg er dan voor dat je extra beenruimte boekt zodat je comfortabel kunt zitten. Zeker wanneer je een langere vlucht voor de boeg hebt is het belangrijk dat je comfortabel kunt reizen.

3. Plan niet te veel op een dag

Ik snap dat je optimaal wil kunnen genieten van je vakantie en veel wil kunnen doen en zien. Echter weet ik uit ervaring dat je meer kunt genieten van je vakantie wanneer je zorgt voor balans.

Probeer elke dag één dagdeel lekker rustig aan te doen, zodat je jezelf niet overvraagt. Het is zonde als je op vakantie niet kunt genieten omdat je elke dag over je grens gaat.

Zorg voor relax momenten waarop je lekker aan het zwembad of aan het strand kunt liggen met een goed boek. Zodat je tot rust kunt komen en kunt opladen.

4. Je klachten kunnen toe of afnemen: ben je daar bewust van

Het is goed om je te realiseren dat je klachten kunnen veranderen als je vakantie hebt. Zowel positief als negatief. Het kan zijn dat je minder klachten hebt omdat je eindelijk kunt ontspannen, niets ‘moet’ en lekker kunt uitrusten.

Maar het kan ook zijn dat je klachten juist erger worden omdat alle spanning van de afgelopen tijd er uit komt op het moment dat je eindelijk kunt rusten.

Het is dus slim dat je wat spullen meeneemt op vakantie die de eventuele toename aan klachten kunnen opvangen. Denk aan:

  • Een spijkermat
  • Een klein massage apparaatje
  • Warme of koude gel voor op je spieren

5. Neem je eigen spullen mee

Als je de ruimte hebt (bijvoorbeeld wanneer je met de auto op vakantie gaat) is het aan te raden om wat eigen spullen mee te nemen. Bijvoorbeeld je eigen kussen.

Kijk zelf even aan welke spullen jij veel waarde hecht die jou helpen om goed te slapen of beter te functioneren.

Ga je met het vliegtuig? Dan heb ik hier wat tips:

  • Wil je je spijkermat meenemen in het vliegtuig? Haal dan de foam eruit en neem alleen de hoes mee.
  • Je eigen kussen meenemen? Doe deze in een vacuüm zak zodat het niet mega veel ruimte in beslag neemt.
  • Wil je iets van een massage apparaat(je) meenemen? Kies voor een tennisbal. Deze kun je tussen de muur en je rug vastklemmen en zo jezelf masseren.

Maak het dus praktisch en zorg er tegelijkertijd voor dat je wel meeneemt wat voor jou belangrijk is.

6. Wees niet bang om iets te missen

Ik weet nog dat toen ik net de klachten had, ik echt bang was om iets te missen als ik even niets deed. Terwijl ik ondertussen vergat dat vakantie ook bedoeld is om echt even tot rust te komen en dat niets doen helemaal prima is.

Een middagje in het huisje blijven terwijl de rest op pad is, is niet erg. Dit helpt je juist om de dag daarna wél weer lekker op pad te kunnen gaan.

Zorg ervoor dat je vermaak hebt voor wanneer je even niets gepland hebt. Zoals een Nintendo Switch, een goed boek, een leuke podcast (zoals de Leren leven met Fibromyalgie podcast uit het Membership!) of een puzzelboek.

7. Geniet!

Hoewel je misschien druk bezig bent met alles te regelen, je grenzen in de gaten te houden en je je af en toe druk maakt om hoe het lichamelijk gaat is het ook belangrijk om tussendoor te genieten.

Je hebt vakantie, je mag relaxen, niets doen, leuke dingen ondernemen: precies wat jij graag wil. 

Maak je niet al te druk om dingen waar je toch geen controle op hebt. Laat het los en geef jezelf de ruimte om lekker te genieten van je welverdiende vakantie.

Fibromyalgie en vakantie: hoe pak jij het aan?

Fibromyalgie en vakantie kan prima samen gaan, zolang je je maar goed voorbereidt en ervoor zorgt dat je niet telkens te veel van jezelf vraagt. Vakantie mag ook om jou draaien en jij mag aangeven wat je nodig hebt en wat voor jou belangrijk is.

Wil je extra vermaak tijdens je vakantie? Word dan lid van het FibromyalgieBlog Membership: luister podcasts in het vliegtuig of aan het strand, luister masterclasses terug en lees eBooks die je gratis kunt downloaden.

In juli en augustus kun je de eerste maand lid worden voor slechts 5 euro! Een leuk vakantie cadeautje aan jezelf om jezelf te ontwikkelen terwijl je geniet van de zon. Heerlijk 😀

Klik hier voor alle informatie >>

Fijne vakantie! 😎

Hoe pak jij het aan als je op vakantie gaat? Waar houd je rekening mee en wat doe je juist wel of niet? Leuk als je dit laat weten in een reactie!

In dit artikel worden affiliate links gebruikt.


Lees nog even verder:

Volg FibromyalgieBlog via Facebook & Instagram

Begrijp hoe het acceptatieproces in elkaar steekt!

In dit gratis eBook leer je precies hoe de 6 fases van acceptatie eruit zien zodat jij het acceptatieproces leert begrijpen en daardoor méér grip krijgt op acceptatie. 

5 gedachten over “Fibromyalgie en vakantie: 7 tips om ontspannen op reis te gaan”

    • Idd ook ik betaal daar graag extra geld voor .dat scheelt zoveel .het 1e jaar dat ik ging vliegen had ik dat niet ik zat gewoon te huilen van de pijn 🥺

      Beantwoorden
  1. Voor een land als Roemenië heb je een Engelstalige medische verklaring nodig.en moet je een apostille bij de rechtbank halen . Dus check dat ook optijd

    Beantwoorden

Plaats een reactie

☀️ ZOMERDEAL! ☀️
10% KORTING OP EBOOKS & CURSUSSEN