Fibromyalgie en vakantie: 10 tips om ontspannen op reis te gaan

Fibromyalgie en vakantie, hoe pak je het aan? Vakantie is bedoelt voor rust en ontspanning, dus is het belangrijk om goed voor bereid te zijn zodat je zonder stress de deur uit kunt. Ik deel graag 10 tips met je zodat de combinatie fibromyalgie en vakantie lekker soepel zal verlopen!

Fibromyalgie en vakantie: 10 tips om ontspannen op reis te gaan

Fibromyalgie en vakantie kan een prima combinatie zijn, zolang je vakantiestress weet te vermijden door goede voorbereiding ben je al half op weg. Wat je nog meer kunt doen? Lees het zelf maar :).

1. Vermijd vakantiestress

De meeste vakantiestress komt voort uit zaken die te laat geregeld worden. Zorg dus dat je je koffer op tijd inpakt, checkt of je alle documenten hebt en tijdig alles regelt, zodat je ontspannen kunt vertrekken. Stress zorgt voor meer pijnklachten, dit kun je dus beter vermijden! Zeker als je op vakantie gaat 😉

Lees ook: 5 Succesvolle tips om stress en negativiteit los te laten >>

2. Kies een gunstig klimaat

Veel mensen met fibromyalgie hebben baat bij een warm klimaat anderen zoeken liever een klimaat op waar het wat koeler is. Als je je vakantie gaat boeken, houd dan rekening met het klimaat van het land en kies een land waar het voor jou gunstig is. Op deze manier heb je dus extra veel baad bij vakantie.

3. Blijf positief

Ga jezelf niet onnodig druk maken over zaken waarvan je nog niet zeker bent. Ga er van uit dat je vakantie prima zal verlopen, dat je een fijne tijd hebt en dat je kunt ontspannen en genieten.

Door vooraf positief te zijn zul je merken dat je meer rust in je hoofd ervaart. Negatieve gedachten maken je onzeker, hierdoor ga je je druk maken om dingen waar je geen grip op hebt. Je kunt je energie wel beter gebruiken! Niets is zo onvoorspelbaar dan fibromyalgie, laat het allemaal gebeuren. Het komt echt wel goed!

Lees ook:Positief denken: Ook jij kunt het leren dankzij deze 7 tips! >>

Fibromyalgie en vakantie

4. Lichtgewicht koffer

Als het om koffers gaat, gaat mijn keuze naar een lichtgewicht koffer omdat deze makkelijker mee te nemen zijn. Onlangs heb ik een koffer-check gedaan, bij deze check heb ik gekeken naar lichtgewicht koffers met een betaalbare prijs.

In deze check kwamen de merken Travelite en CarryOn duidelijk naar voren. Als je voor een lichtgewicht koffer kiest belast je je lichaam minder, wat extra pijnklachten kan voorkomen!

5. Pak gericht in check

Je kunt dan wel een lichtgewicht koffer hebben, het blijft belangrijk dat je geen overbodige spullen mee sjouwt. Dit heeft je lijf niet verdient ;).

Zorg dat je goed voorbereid bent, en maak eventueel gebruik van een vakantiechecklist . Zo’n checklist vind ik zelf altijd super handig. Op deze manier ben ik er zeker van dat ik ook alles bij me heb en niet allerlei spullen die ik toch niet nodig heb.

6. Medicatie mee op reis

Zorg dat je van te voren goed bent voorbereid wat medicatie betreft. Voor medicatie die onder de Opiumwet vallen moet je een Schengenverklaring aanvragen. Zorg dat je ook deze dingen op tijd geregeld hebt. Zo dat je ontspannen kunt reizen.

Vorig jaar heb ik voor de vakantie naar Barcelona een Schengenverklaring moeten aanvragen voor Medicinale Cannabis. Dit was binnen 2 weken geregeld en op vakantie heb ik nergens problemen mee gehad :)!

7. Rek en strek oefeningen onderweg

Er zijn genoeg rek en strek oefeningen die je zittend of staand kunt doen. Als je deze oefeningen regelmatig doet kun je er voor zorgen dat je je na een lange reis minder stijf voelt.

Als je met de auto gaat en lang moet rijden zou ik er voor kiezen af en toe te stoppen, om je even helemaal uit te kunnen rekken zodat je minder stijf wordt. In het vliegtuig kun je zittend oefeningen doen of af en toe even op en neer lopen. Beweging houdt de spieren soepeler.

Oh ja, neem een puzzel-/lees boek mee of je favoriete muziek! Hierdoor heb je afleiding en gaat de tijd wat sneller voorbij.

8. Extra beenruimte in het vliegtuig

Bij sommige vliegmaatschappijen kun je meteen als je reserveert een stoel uitkiezen. Een stoel met extra beenruimte kost meestal tussen de €10/€20 per enkele reis. Maar als je hierdoor comfortabeler kunt reizen en makkelijker rek en strek oefeningen kunt doen onderweg is het dat geld zeker waard.

Ik ben maar klein, waardoor ik het vaak al wat luxer heb maar als je normaal redelijk krap in het vliegtuig zit, is extra beenruimte een fijne optie.

9. Geef je grenzen aan

Ook op vakantie is het heel belangrijk om naar je lijf te luisteren. Geef daarom op tijd je grenzen aan en neem je rust als dit nodig is. Als jij eerlijk bent tegen over jezelf kun je uiteindelijk meer uit je vakantie halen!

Lees ook: Grenzen aangeven: Hoe doe je dat en wat levert het je op? >>

10. Geniet van je vakantie!

Hoewel alle bovenstaande tips voor fibromyalgie en vakantie gunstig zijn, is dit toch wel de aller belangrijkste: geniet van je vakantie! Vakantie is bedoelt voor rust en ontspanning, gun jezelf dit ook, dat heb je verdient.

Tip: Wil je nou lekker kunnen lezen op vakantie en ook nog eens wat leren? Download dan mijn eBook 20 stappen naar een leuker leven met fibromyalgie!

Je kunt ‘m lezen via je laptop of tablet, of je print het uit zodat je een fysiek boek kunt meenemen.

Heb jij nog tips voor fibromyalgie en vakantie? Laat het dan zeker even weten in een reactie!

 


Volg Fibromyalgieblog via Facebook, Instagram & YouTube

Ontdek hoe je meer grip krijgt op jouw leven door Fibromyalgie te accepteren

Fibromyalgie leren accepteren is voor mij de sleutel geweest naar een leuker & fijner leven. Ben jij er klaar mee om beperkt te worden door je klachten en wil je de regie terug over jouw leven?

1 gedachte over “Fibromyalgie en vakantie: 10 tips om ontspannen op reis te gaan”

Plaats een reactie