Fibromyalgie in de Winter: 7 Tips om de kou goed door te komen

De winter, voor velen met fibromyalgie niet het meest favoriete seizoen. De kou kan pijnklachten doen toenemen en ook de korte dagen zijn niet bevorderlijk als je dagelijks last hebt van vermoeidheid. Maar we zullen er toch doorheen moeten. Hoe doe je dat? Nou, zelf ga ik sinds een paar jaar naar Portugal in de winter. Maar nu door corona ben ik nog altijd in Nederland, bummer.. Omdat ik dus toch de Nederlandse winter moet trotseren deel ik graag met jou hoe ik dit aanpak. Hopelijk helpt het je om de wintermaanden wat soepeler te laten verlopen.

Fibromyalgie in de Winter: 7 Tips om de kou goed door te komen

Merk jij dat je meer pijnklachten hebt in de wintermaanden? Je bent zeker niet de enige. Het is ook niet zomaar dat ik in de winters het liefste vlucht naar Portugal. Maar nu dat niet mogelijk is, probeer ik het hier maar zo fijn mogelijk te maken. Deze 7 tips helpen mij om de winter door te komen met fibromyalgie, en ik hoop jou ook!

1. Warme kleding en altijd een hemd aan

Het is een voordehand liggende tip, maar warme kleding is echt enorm belangrijk. Met name het dragen van een hemd. Vroeger, als ik tegen mijn moeder zei dat ik het koud had, was het eerste dat ze vroeg: “heb je al een hemd aan?”. Toen vond ik dat stom, maar ik weet nu waarom ze dat altijd zei. Een hemd houd je echt een stuk warmer. Daarnaast maak ik graag gebruik van laagjes: hemd, t-shirt, trui. Op deze manier houd ik mezelf goed warm.

Merk ik dat ik het toch koud begin te krijgen? Dan zorg ik er zo snel mogelijk voor dat ik wat warmers aantrek. Want kou kost het lichaam veel energie én het kan pijnklachten versterken. Dus meteen actie ondernemen is echt belangrijk.

2. Warm eerst binnen op voordat je naar buiten gaat

Wanneer je de kou gaat trotseren kan het helpen om 10 minuten binnen met je jas aan te zitten zodat je op kunt warmen. Doordat je het dan warmer hebt, zal de kou minder vat op je hebben. Kleed je ook echt goed aan als je naar buiten gaat. Voor mij persoonlijk is een warme sjaal erg belangrijk omdat ik vaak al last heb van nekklachten. Maar met een muts en handschoenen heb ik ook zeker geen probleem. Zolang ik het maar niet koud krijg.

Ook niet onbelangrijk: let op je houding wanneer je buiten bent. We zijn nogal snel geneigd om de schouders op te trekken als het koud is, maar dit kan behoorlijk wat pijnklachten geven. Probeer jezelf daar dus van bewust te zijn.

3. Goede (warme) nachtrust

Een goede nachtrust is altijd belangrijk, zeker wanneer je fibromyalgie hebt. Juist tijdens de slaap kunnen de spieren ontspannen en herstellen. Daarbij kost de kou veel energie en is het dus belangrijk om goed op te laden. Vind je het verschrikkelijk om in een koud bed te stappen? Dan kun je gebruik maken van een elektrisch deken. Zet deze al even voordat je gaat slapen aan zodat je in een lekker warm bed stapt. Heerlijk.

4. Blijf voldoende bewegen

In de zomer is het vaak makkelijker om in beweging te blijven: je gaat lekker een stuk wandelen in de zon, boodschappen doe je op de fiets en ga zo maar door. In de winter kan dit wat lastiger zijn, maar ook dan is dagelijkse beweging erg belangrijk. Ik wandel dagelijks 2 keer, óók in de wintermaanden. Ik zorg ervoor dat ik warm ben aangekleed, doe mijn lekker dikke en warme Lowa wandelschoenen aan, en vrijwel altijd voelt het toch wel lekker als ik eenmaal weer thuis ben. Letterlijk een frisse neus halen doet goed. Ook binnen bewegen is prima, kijk vooral wat voor jou haalbaar is en wat bij jou past.

Lees ook: 7x Motivatie om juist met Fibromyalgie elke dag te Wandelen >>

5. Eet gezond en warm

Gezonde voeding is altijd belangrijk, maar zeker omdat je in de winter sneller ziek kunt worden kunnen extra vitaminen geen kwaad. Ook warm eten is aan te raden. Koud eten kost voor het lichaam meer energie om te verwerken, en nogmaals: in de winter hebben we vaak al minder energie. Als ontbijt warme havermout, als lunch een lekker soepje met brood en ‘s avonds een gezond diner. En tussendoor? Lekker veel koppen thee! Wie is daar ook zo dol op?!

6. Preventief afspraken plannen bij een therapeut of behandelaar

Nu ik deze winter in Nederland doorbreng, heb ik ook bewust al wat afspraken vooruit gepland bij de chiropractor waar ik altijd kom. Puur ‘voor het geval dat’. Ik kan ze afbellen als het niet nodig is, maar het is fijn om iets te hebben staan. Ik weet namelijk van mezelf dat mijn klachten vaak toenemen in de winterperiode. Wanneer ik bel op het moment dat de nood hoog zit, kan het best zijn dat ik pas na 2 weken terecht kan.

Ook een massage apparaat kan uitkomst bieden, daar maak ik zelf ook regelmatig gebruik van in de winter om fibromyalgie klachten te verlichten.

7. Vergeet niet van dit leuke seizoen te genieten

Hoewel de winter misschien soms voelt als overleven, heeft het ook heel wat moois te bieden. Niet alleen de landschappen zien er in de winter vaak mooi uit, ook in huis is er van alles om in de winter extra blij van te worden:

  • Fijn de kaarsjes aan in huis voor een heerlijk, knusse sfeer
  • Lekker veel dekentjes op de bank
  • ‘s Avonds al op tijd voor de tv met een leuke film
  • Chocolademelk! Soep! Thee! Dat is allemaal zo veel lekkerder in de winter
  • De hele dag rondlopen in een onesie en op sloffen
  • Genieten van een goed boek

Allright, geniet dus tussendoor ook van de kleine dingen die de winter te bieden heeft. Het is niet alleen maar ellende als je het mij vraagt. Al zal ik er niet om liegen dat ik nu liever in Portugal was geweest.

Fibromyalgie in de winter

De winter kan dus een vervelende periode zijn wanneer je fibromyalgie hebt. Toch heeft ook dit seizoen veel leuks te bieden, probeer daar ook bewust van te genieten. Want wanneer jij alleen maar bezig bent met de negatieve aspecten van dit seizoen, zal het alleen maar erger worden. Puur en alleen omdat je focus daar continu ligt. Probeer dus bewust ook het moois te zien en geniet oprecht. Ben je nou benieuwd naar hoe het wetenschappelijk zit met het weer en fibromyalgie? Lees dan het onderzoek Cloudy with a chance of pain.

En ben je nog opzoek naar een goed boek om lekker te lezen onder een dekentje op de bank, met een grote mok thee? Bekijk dan mijn lijst met favoriete zelfhulpboeken!

Heb je zelf nog tips om de winter aangenamer te maken? Of ga je tips uit mijn blog toepassen? Laat het zeker even weten in een reactie onder dit bericht, vind ik leuuuk!


Volg Fibromyalgieblog via Facebook, Instagram & YouTube

Ontdek hoe je meer grip krijgt op jouw leven door Fibromyalgie te accepteren

Fibromyalgie leren accepteren is voor mij de sleutel geweest naar een leuker & fijner leven. Ben jij er klaar mee om beperkt te worden door je klachten en wil je de regie terug over jouw leven?

3 gedachten over “Fibromyalgie in de Winter: 7 Tips om de kou goed door te komen”

  1. hallo ,allereerst bedankt voor alle info en tips en dingen die je deeld ,loop al jaren met klachten ,en dankzij mijn fysiotherapeut eindelijk een diagnose ,alhoewel veel artsen ,hier in belgie, toch de ziekte niet willen kennen ,herkennen …
    Wat mij enorm helpt is een infraroodlamp /sauna ;kan er echt van bekomen ….

    Beantwoorden
  2. Bedankt voor de leuke tips! Mij helpt het om elke dag een warme douche te nemen, meestal na het lopen of fietsen. Lekker onder de warme straal mijn pijnlijke gewrichten koesteren. En tot slot eventjes de warme kraan dicht, 30 seconden koud, een echte opkikker!

    Beantwoorden

Plaats een reactie