Geef je immuunsysteem een boost!

We zitten alweer in november, poe hee wat gaat het toch snel! Vorig weekend is de klok terug gezet, de dagen worden weer korter en buiten wordt het kouder. Niet echt optimaal voor mensen met fibromyalgie. Veel mensen met fibromyalgie hebben lichamelijk veel last van de weersveranderingen, koud en vochtig weer zorgt vaak voor meer pijnklachten. Daarom is het in de herfst- en wintermaanden extra belangrijk om je immuunsysteem te versterken.

Geef je immuunsysteem een boost!

De meeste mensen die de diagnose fibromyalgie hebben, hebben een laag immuunsysteem, dit wil zeggen dat we sneller ziek kunnen worden. Het feit dat we in de herfst- en wintermaanden minder zon zien wil ook meteen zeggen dat we minder vitamine D binnenkrijgen, ook bewegen we in deze koude maanden vaak minder en door het koude weer hebben we over het algemeen minder energie. Het is dus belangrijk om te zorgen dat je in deze maanden je lichaam wat extra’s geeft! Ik heb een aantal tips voor je op een rijtje gezet om de koude maanden door te komen en je immuunsysteem een boost te geven.

Warme kleding

Het klinkt simpel en dat is het ook, zorg dat je altijd lekker warm gekleed bent. Zeker als je naar buiten gaat, handschoenen en een sjaal zijn geen overbodige luxe. Kou kost voor je lichaam veel energie omdat je lichaam hard moet werken om je warm te houden. Daarnaast kan kou zorgen voor meer pijnklachten en stijve spieren.

Wat ik zelf vaak doe in deze maanden is kleden in laagjes, als je het te warm hebt kun je altijd wat uit doen. Je kunt dan beter een vestje teveel aan hebben dan te weinig. Ook heb ik altijd een extra sjaal in de auto liggen voor het geval ik er een vergeten ben en heb ik mijn handschoenen altijd in mijn tas. Just in case..

Beweging in de buitenlucht

Als de zon schijnt is het gemakkelijker om even de fiets te pakken als je boodschappen gaat doen, of om gewoon even lekker een wandeling te maken. Als de zon schijnt komen we gemakkelijker in beweging. Maar ook in de koude maanden heeft je lichaam behoefte aan beweging en buitenlucht. Weinig beweging kan zorgen voor meer klachten. Als je de mogelijkheid hebt, pak dan met mooi weer toch even de fiets of loop een blokje om. Het maakt niet uit op wat voor manier je het doet, zolang je maar blijft bewegen.

De voorkeur gaat wel naar beweging in de buitenlucht en dan het liefste tussen 11.00 uur en 15.00 uur, zo pik je ook nog wat vitamine D op. Het is goed voor je humeur om in de natuur te zijn, je wordt er rustig van en creatiever, daarnaast vermindert het stress en voelen mensen zich vaak gelukkiger als ze zich buiten in de natuur begeven. Het is belangrijk voor je immuunsysteem om voldoende frisse lucht binnen te krijgen. Probeer er een gewoonte van te maken om dagelijks even buiten te bewegen.

Voldoende slaap

Het is belangrijk om je lichaam genoeg rust te geven en ook voldoende te slapen. Slapen activeert je immuunsysteem, de cellen die ziektes tegen gaan zijn actiever als je voldoende geslapen hebt. Daarnaast is het als je fibromyalgie hebt sowieso erg belangrijk dat je voldoende rust neemt en genoeg slaapt. Je lichaam heeft deze rustmomenten maar al te hard nodig. Gun je lichaam deze rust ook, zodat je jezelf goed kunt opladen.

Voeding

Je kunt je immuunsysteem een handje helpen door gezond te eten. Eet voldoende verse groenten en fruit zodat je de nodige vitamines binnen krijgt. Vermijd suikers en E-nummers zoveel mogelijk, dit is een aanval op je immuunsysteem en dat kun je niet gebruiken.

Zorg dat je voornamelijk verse en onbewerkte voeding eet en geraffineerde suiker zo veel mogelijk laat staan – dan ben je al een heel eind op weg.

Citroensap en baking soda

Citroensap in combinatie met baking soda heeft veel voordelen voor je lichaam. Citroen bevat een grote hoeveelheid vitamine C en heeft een ontgiftende werking, wat er voor zorgt dat gifstoffen worden afgevoerd. Daarnaast heeft het een antibacteriële werking, het bevordert de spijsvertering, geeft energie, versterkt het immuunsysteem en helpt stress te verminderen.

Baking soda werkt zuiverend, het heeft een ontgiftende werking, het werkt ontstekingsremmend, pijnstillend en ontspannend. (Dit is trouwens gewoon in de supermarkt te koop!)

De combinatie van citroensap en baking soda is de ideale manier om je lichaam te ontzien van gifstoffen en je immuunsysteem een boost te geven. Hierdoor kan het lichaam ziekteverwekkers beter tegengaan. Begin je dag met een glas warm water en het sap van een halve citroen, meng hierin een theelepel baking soda. Drink dit op lege maag met een rietje (om je tandglazuur te beschermen). Zorg dat je tot een half uur daarna niets eet of drinkt zodat het citroensap en de baking soda goed door het lichaam opgenomen kunnen worden.

Voedingssupplementen

Voedingssupplementen kunnen ondersteuning bieden aan je immuunsysteem. Zelf gebruik ik de volgende voedingssupplementen:

Vitamine D – Zonnestraaltjes in een flesje

Zodra de zon minder schijnt krijgen we automatisch minder vitamine D binnen, zeker als we met het koude weer ook nog veel binnen blijven. Vitamine D ondersteunt o.a. bij de bot stofwisseling, spierfunctie, hersenfunctie en immuunsysteem.

Een tekort aan vitamine D kan zorgen voor spierkrampen/spierzwakten, depressie, osteoporose (botontkalking op latere leeftijd) en een laag immuunsysteem. Zelf gebruik ik al meerdere jaren vitamine D druppels tijdens de herfst- en wintermaanden, ook dit jaar sla ik het niet over. Afgelopen week heb ik weer een flesje besteld 🙂

Vitamine D3 druppels bestellen

Echinaforce

Ik kan me niet beter herinneren dan dat mijn moeder me Echinaforce gaf zodra mijn weerstand lager was. Bij een opkomende verkoudheid of griep stond mijn moeder al met een glaasje water met Echinaforse druppels klaar. Maar ook nu ik niet meer thuis woon, heb ik dit standaard in huis. Zodra ik merk dat mijn weerstand minder wordt begin ik meteen met Echinaforce (en mijn vriend trouwens ook!).

De bijsluiter meld: “Echinacea purpera verhoogt de weerstand tegen bacteriële en virale infecties, bevordert de activiteit van de witte bloedlichaampjes, voorkomt dat infecties zich uitbreiden en stimuleert het lymfe systeem.”

Doe een bodempje water in een glas en voeg hier 10 tot 20 druppels Echinaforce aan toe. Drink dit op en vul het glas opnieuw met water en drink dit leeg. Herhaal dit 2 tot 5 x per dag.

Bij een verkoudheid kun je ook je holtes weer open krijgen met Echinaforce. Rol een keukenpapiertje zo op dat het in je neusgat past. Druppel er een paar druppels water op en 2 tot 3 druppels Echinaforce. Doe het opgerolde papiertje in een neusgat en druk je andere neusgat dicht. Adem 2 tot 3 x diep door je neus in en door je mond uit, je zult gauw genoeg voelen dat je wat vrijer kunt ademen en dat je holtes minder verstopt zitten.

Echinaforce druppels bestellen

echinaforce-druppels-immuunsysteem-versterken-fibromyalgieblog

CBD olie

CBD olie werkt niet alleen pijnstillend, het ondersteunt ook je immuunsysteem. Mensen en dieren bevatten cannabinoïdereceptoren in de lichaamscellen. Ook wel het endocannabinoïden systeem genoemd. Door CBD wordt dit systeem geactiveerd. Het endocannabinoïde systeem is betrokken bij verschillende processen in het lichaam, zoals het doorgeven van pijnprikkels, de spijsvertering, de rekbaarheid van spieren en het immuunsysteem. Lees meer over CBD olie of bestel CBD olie bij Bio voor Jou.

cbd-olie-fibromyalgie-fibromyalgieblog

Probiotica

Een sterk immuunsysteem begint in de darmen. Veel mensen die de diagnose fibromyalgie hebben, hebben ook last van het prikkelbaar darm syndroom (PDS). Probiotica bevat goede bacteriën wat zorgt voor een soepele darmwerking en dus een beter immuunsysteem! Zelf gebruik ik al een tijdje probiotica om klachten door het PDS te verminderen, ik gebruik het dagelijks en heb hier zeker profijt van. Nog steeds heb ik met regelmaat last van mijn darmen maar minder dan voorheen.

Probiotica bestellen

Heb jij nog tips?

Hopelijk helpen deze tips jou ook om de herfst- en wintermaanden goed door te komen en je immuunsysteem wat te versterken. Binnenkort zal ik verder ingaan op welke voeding belangrijk is voor je immuunsysteem.

Heb jij nog tips om dit lijstje mee aan te vullen? Laat het weten in een reactie onder dit bericht! 🙂

 

In dit bericht wordt gebruik gemaakt van affiliate links.


Volg FibromyalgieBlog via Facebook & Instagram

Ontdek hoe je meer grip krijgt op jouw leven door Fibromyalgie te accepteren

Ben jij er klaar mee om beperkt te worden door je klachten en wil je de regie terug over jouw leven?

2 gedachten over “Geef je immuunsysteem een boost!”

  1. Leuk artikel! Liposomale vitamine C kan ook enorm helpen en daarna drink ik in de wintertijd lekker vaak kopjes thee met gember, citroen, appelazijn, kokosolie en manuka honing (een hele waslijst, ik weet het)

    Beantwoorden
  2. Bedankt voor je hulp en dat je hier aandacht aan besteed.

    Chlorella tabletjes kunnen ook een optie zijn. Helpt bij je weerstand en energie. Dit is eigenlijk iets wat voor veel dingen helpt.

    Magnesium is misschien een mooie toevoeging. Magnesium helpt bij je natuurlijke energie. Helpt je zenuwstelsel en spieren.

    Eten en drinken pds
    plantaardige zuivelprodukten
    geitenprodukten kan optie zijn
    havermouth vezels heel veel groente en fruit (smoothie is fijne optie krijg je veel binnen doe er lepels havermouth bij)
    Verse kruidenthee, geen koffie bamboekoffie kan optie zijn,geen frisdranken en sappen.
    Geen suiker.

    Beantwoorden

Plaats een reactie