Goed voor jezelf zorgen: wat houdt dat eigenlijk in? + 10 tips!

Goed voor jezelf zorgen is voor iedereen belangrijk, maar wanneer fibromyalgie (of een andere chronische ziekte hebt) al helemaal. Maar hoe doe je dat? En wat houdt het eigenlijk in? Eerlijk gezegd is dit wel een thema waar ik soms nog mee worstel. Want wanneer zorg je goed voor jezelf en wanneer niet?

In de afgelopen sessie met mijn therapeut spraken we hierover, want de conclusie was dat ik wel wat beter voor mezelf mocht gaan zorgen. En dat terwijl ik dacht ik dat ik dat best goed deed.

Goed voor jezelf zorgen: wat houdt dat eigenlijk in? + 10 tips!

Regelmatig neem ik de tijd om te mediteren, ik schrijf dagelijks positieve affirmaties op, probeer zo gezond mogelijk te eten, ik zet dagelijks gemiddeld 10.000 stappen, dus ik beweeg voldoende, probeer balans te houden tussen in- en ontspanning en ik benoem dagelijks waar ik dankbaar voor ben.

Dat leken me wel goeie zaken waarin duidelijk is dat ik goed voor mezelf zorg. Toch heeft goed voor jezelf zorgen met meer factoren te maken (was voor mij ook nieuw ;).

Hoewel ik momenten neem voor mezelf ben ik ook iemand die makkelijk inspeelt op de verwachting van een ander. Of nou ja, op dat wat ik denk dat de ander van mij verwacht.

“Als het andersom zou zijn zou ik de ander adviseren goed voor zichzelf te zorgen en te doen wat nodig is.”

Inspelen op verwachtingen van anderen

Door te doen waarvan ik denk dat de ander het zo wil doe ik vaak iets wat ikzelf niét wil. Met andere woorden: ik zorg op zo’n moment niet goed voor mezelf.

Zonder te vragen of overleggen handel ik terwijl het niet in mijn straatje ligt. Dit doe ik omdat ik denk dat de ander het zo wil.

Zo’n types noemen ze ook wel pleasers maar ik heb een hekel aan dat woord. Beetje te confronterend denk ik.

Aangeven wat ik nodig heb

Goed voor mezelf zorgen is dus ook aangeven wat ik wil/ wat ik nodig heb. Minder inspelen op wat ik denk dat de ander wil en meer keuzes maken vanuit mijn eigen belang.

Klinkt allemaal heel logisch en makkelijk maar toch is dit iets wat ik lastig vind. Enerzijds weet ik dat dit een belangrijk punt is, ik bedoel; ik weet hoe hard ik die zelfzorg nodig heb.

Maar anderzijds is het een stukje eigenwaarde waar ik aan mag werken. Het mezelf waard vinden om mijn grenzen aan te geven, hulp te vragen of aan te geven wat ik wil/vind.

Auw. Daar zit dus het struikelpunt. Ik ben heel goed in het aanpassen aan anderen, wat tegelijkertijd ten koste gaat van mezelf. Dit kan duizenden redenen hebben: bang dat ik een ander teleurstel, bang dat een ander boos wordt, bang voor wat de ander over me denkt.

In zo’n situatie verkies ik de ander boven mezelf. En zorg ik dus niet goed voor mezelf, ik ga aan mijn belangen voorbij.

Lees ook: 9 signalen dat jij wel wat liever mag zijn voor jezelf >>

Ik weet niet wat de ander verwacht

Mijn moeder zei altijd: ga nooit uit van veronderstellingen. En daar heeft ze wel een punt.

Hetgeen wat ik denk dat de ander verwacht is mijn invulling aan de situatie. Het is dat kwebbel stemmetje in mijn hoofd wat allerlei commentaar geeft. Het is mijn eigen onzekerheid, mijn minderwaardigheidsgevoel wat de overhand neemt.

Goed voor mezelf zorgen gaat verder dan mediteren, ontspannen en beweging. Het gaat om opkomen voor mijn belangen, grenzen aangeven, nee zeggen en mijn ruimte innemen.

Goed voor jezelf zorgen

Goed voor jezelf zorgen is niet egoïstisch

Voor mezelf kiezen vind ik lastig en omdat ik dit nooit echt gedaan heb voelt het egoïstisch. Dit is ook iets wat ik besprak met mijn therapeut. Toch is voor jezelf zorgen juist heel belangrijk, zowel voor jezelf als voor de ander.

Voorbeeld: Als ik met tegenzin samen met mijn vriend Milo ga uitlaten hebben wij hier beide niks aan. Ik loop alleen maar te mokken en daar wordt mijn vriend ook niet blij van.

Door eerlijk te zijn en thuis te blijven kan ik de rust nemen die ik nodig heb en voor mijn vriend ben ik een leukere vriendin. Hetzelfde geldt voor een bezoekje aan een vriendin terwijl ik er niet toe in staat ben. Dit is voor beide niet leuk.

Wanneer je goed voor jezelf zorgt kom je beter in je vel te zitten en anderen hebben dus ook meer aan je!

Leren hoe je beter voor jezelf kunt zorgen? Lees het in mijn eBook 20 stappen naar een leuker leven mét fibromyalgie!

Draai de rollen eens om

Wat mij ook duidelijkheid en inzicht was, was het omdraaien van de situatie:

Wat nou als een vriendin zich niet lekker zou voelen, maar tóch onze afspraak door zou laten gaan? Als mijn vriend met tegenzin mee gaat om de hond uit te laten? Of als mijn zus zich niet goed voelt maar toch mee naar de Ikea gaat?

Als het andersom zou zijn zou ik de ander adviseren goed voor zichzelf te zorgen en te doen wat nodig is. Ik zou me schuldig voelen als een ander iets doet terwijl diegene daar niet 100% achter staat.

Het advies wat ik de ander zou geven in zo’n situatie, mag ik nu aan mezelf gaan geven.

Goed voor jezelf zorgen: 10 praktische tips
  1. Zet jezelf op de eerste plek. Jij bent de belangrijkste persoon in jouw leven, behandel jezelf ook zo.
  2. Luister naar je lichaam en doe dat wat goed voor je is; zorg voor een goede balans tussen in- en ontspanning
  3. Zeg nee tegen een ander als het niet bij je past zonder je te verantwoorden, nee is nee.
  4. Geef je grenzen aan en ben duidelijk naar anderen.
  5. Ga niet uit van veronderstellingen maar stel vragen zodat je weet wat de ander van je verwacht of bedoelt.
  6. Kom voor jezelf en jouw belangen op, neem de verantwoordelijkheid over jouw leven.
  7. Weet dat je het waard bent om te doen wat voor jou belangrijk is.
  8. Durf in jezelf te investeren om te kunnen groeien; een investering zoals een cursus, training of coaching. Maar ook investeren qua tijd en energie om écht aan jezelf te gaan werken.
  9. Werk aan je zelfvertrouwen en eigenwaarde zodat je op jezelf durft te vertrouwen en weet dat je het waard bent.
  10. Jouw ruimte innemen en voldoende tijd voor jezelf nemen zodat je even helemaal tot jezelf kunt komen.

Zoals je ziet gaan de tips dus wel wat verder dan de ‘basic zaken’ om goed voor jezelf te zorgen, zoals onder andere mediteren, je dankbaarheid uiten en zorgen voor balans.

Het gaat erom dat jij jezelf op de eerste plaats zet en daarnaar handelt.

Bovenstaande tips zijn ook voor mij een extra belangrijk om meer aandacht aan te besteden. Lastig is het wel, maar als ik de beste versie van mezelf wil worden, is dit een belangrijk onderdeel. En dat geldt ook voor jou.

Onthoud: je houdt nooit iedereen tevreden

Goed om te weten is dat, ongeacht welke keuze je maakt, je nooit iedereen tevreden kunt houden. Zorg er dan op z’n minst voor dat jij jezelf tevreden houdt.

Want hoe beter jij voor jezelf zorgt, hoe leuker je leven zal worden!

Goed voor jezelf zorgen, hoe pak jij dat aan? Laat het weten in een reactie!


Volg Fibromyalgieblog via Facebook, Instagram & YouTube

Ontdek hoe je meer grip krijgt op jouw leven door Fibromyalgie te accepteren

Fibromyalgie leren accepteren is voor mij de sleutel geweest naar een leuker & fijner leven. Ben jij er klaar mee om beperkt te worden door je klachten en wil je de regie terug over jouw leven?

5 gedachten over “Goed voor jezelf zorgen: wat houdt dat eigenlijk in? + 10 tips!”

  1. Wat heb je dit goed geschreven. Het is heel herkenbaar! En hier moet ook ik echt hard aan werken.
    Soms vraag ik me af, of de rede waarom ik FM gekregen heb, te maken heeft met het feit dat ik mijn hele leven al een pleaser, onzeker van aard, én een perfectioniste ben.

    Beantwoorden
    • Dankjewel voor het mooie compliment!
      Het is ook iets wat je moet leren hoor, ik heb hier ook veel tijd voor nodig gehad. Mooi dat je dat zegt, zelf denk ik dat dit namelijk absoluut een rol speelt. Zeker als je kijkt naar andere mensen met fibromyalgie welke vrijwel allemaal dezelfde karaktereigenschappen hebben. De combinatie van altijd maar doorgaan, geen grenzen aangeven, perfectionistisch zijn etc. dat gaat een keer fout. Dat je lichaam dan weerstand gaat geven is niet vreemd. Dus ik denk dat je daar zeker wel gelijk in kunt hebben!

      Ik wens je veel sterkte, liefs Nathalie

      Beantwoorden
  2. Ben heel blij met deze blog.
    En het is zo herkenbaar.
    Soms denk ik nog te vaak aan een ander maar dat gaat steeds beter om ook mijn eigen dingen te doen.
    Zelf doe ik ook weleens een masker en dat vind ik heerlijk.
    Ben laatst bij de manicuren & pedicuren geweest dat was even mijn momentje.
    Heb nu mijn tweede week vakantie en als de stukadoor klaar is en ik een beetje heb opgeruimd ga ik met een buurtgenootje naar het strand in Scheveningen kan er heerlijk op de fiets naar toe
    En gister een hele drukke dag gehad met kasten slepen en zo die nu overal in de kamer staan, maar merk dat ik deze week ook vaak vroeg op moet voor de bouwvakkers en mijn loontje qua vermoeidheid begint steeds kleiner te worden dat vind ik een van de grootste nadeel van de fibro de pijn neem ik vaak nog voor lief, maar ook daar moet ik beter voor gaan zorgen.

    Beantwoorden
  3. Goed artikel! Het is echt zo moeilijk, als ik wel iets doe waarvan het soms beter is om nee te zeggen dan ga ik toch proberen extra vrolijk te doen en niet te laten merken hoe ik me echt voel of hoeveel pijn ik heb. Dag later heb ik er dan spijt van, maar toch doe ik dit nog iedere keer weer. Vooral de angst om anderen kwijt te raken.

    Beantwoorden
  4. beste Nathalie,
    Wat heb je een mooie blog gemaakt, heel herkenbaar de verhalen. Ik heb zelf al 13 jaar fibro en ook voor mij was het een hele zoektocht. Ik heb veel dingen geprobeerd die allemaal beetjes helpen. Ik mei 2018 ben ik begonnen aan een nieuwe behandeling het heet LDN,
    low dose Naltrexone en voor mij heeft het supergoed geholpen. Mijn fibro klachten zijn voor 40 procent verdwenen. Mijn vermoeidheid is verdwenen, ik slaap veel beter, en ook mijn pijn is enorm afgenomen. Helaas is het in Nederland nog niet zo bekent maar als je ldn opzoekt op internet zul je heel veel verhalen lezen. Misschien is het ook wat voor jou om te onderzoeken. Als je nog meer info wil stuur me dan een berichtje.
    groetjes Claudy

    Beantwoorden

Plaats een reactie