Positief denken: ook jij kunt het leren dankzij deze 7 tips!

Positief denken is iets wat ik van thuis uit heb meegekregen. Dit lukt me nog niet in alle situaties, maar het gaat me beter af dan jaren geleden. Toen ik net de diagnose fibromyalgie kreeg. Positief denken heeft veel invloed op je leven en hetgeen wat je denkt heeft een groot effect op je je voelt.

Zelfs de gedachten waarmee jij ’s avonds naar bed gaat kan invloed hebben op hoe jij je de volgende dag voelt. Klinkt misschien gek, maar ik leg het graag uit.

Positief denken: ook jij kunt het leren dankzij deze 7 tips!

Het liefst onthoud ik vooral de dingen die positief zijn en probeer ik negatieve momenten als een leerproces te zien. Dit klinkt natuurlijk erg simpel, maar dit gaat met vallen en opstaan. Jaren terug vond ik het heel moeilijk om iets positiefs te denken over een situatie die voor mij totaal niet positief was. Want een lijf wat pijn doet en moe is, hoe kun je daar nou iets positiefs van maken? Dat vroeg ik me lange tijd af..

Mijn moeder heeft me veel geleerd over positief denken, affirmaties doen, en het durven geloven in wat je het liefste wil. Het heeft mij weer verder gebracht, dus wil ik dit graag met je delen! 🙂

“Als je iets maar vaak genoeg hoort, ga je er vanzelf in geloven.”

Als iemand vaak genoeg tegen je zegt dat je lelijke schoenen hebt, zul je dit op een gegeven moment gaan geloven. Maar zo werkt het ook met iets positiefs. Als je elke dag te horen krijgt dat je er goed uit ziet, zul je merken dat je steeds zelfverzekerder bent. Vanaf nu zul je niet meer afhankelijk te zijn van de complimentjes die anderen geven, maar ga je zelf leren om positief te zijn!

1. Positief naar bed

De gedachte waar je mee naar bed gaat, sta je ook weer mee op. Ik merk, als ik met veel pijn naar bed ga en daardoor gefrustreerd en verdrietig ga slapen, dat ik ‘s morgens bijna altijd uitgeput wakker word. Met als gevolg dat ik me dan meestal ziek meld op het werk. Daar wilde ik graag verandering in brengen.

Wat ik de laatste weken doe als ik ’s avonds in bed lig, is continu in mijn hoofd herhalen: “Morgenvroeg word ik uitgeslapen wakker en sta ik vol positieve energie weer op.” Het duurt even, maar nu merk ik wel dat het effect heeft. ‘s Morgens voel ik me nog niet altijd even uitgeslapen, maar ik kan wel een stuk positiever mijn bed uit om gewoon te gaan werken. Ook als ik het een keer vergeten ben, of zo veel pijn heb dat het niet eens in me op komt merk ik dit de volgende dag. Dit is weer even een bewustwording om er consequenter mee om te gaan.

Hetgeen wat je denkt heeft veel invloed op je onderbewustzijn. Je gevoel kan dit nog versterken! Als je overtuigd bent van wat je denkt, heeft dit veel meer invloed dan dat je alleen de woorden herhaalt in je hoofd. Je gevoel zorgt voor meer overtuiging.

2. Een vervelende ochtend hoeft niet bepalend te zijn voor je dag

Als het ‘s morgens al tegen zit, is de kans groot dat ik dit de hele dag merk. Het zit tegen in het verkeer, het is druk in de supermarkt, het loopt niet op het werk etc. Dit komt omdat ik dan in de negatieve flow blijven hangen. Wat op zo’n moment belangrijk is, is om ondanks de slechte start, toch positief verder te gaan met de dag. Een vervelend moment in de ochtend hoeft niet bepalend te zijn voor je hele dag. Dit is zonde van je tijd! Daarbij kost het je lijf heel veel energie. Negatief of boos zijn zorgt voor spierspanning. Dus de kans is groot dat je meer pijn ervaart als je continu negatief denkt.

Probeer het negatieve moment los te laten, het is gebeurd, dat is vervelend, maar geef jezelf een schop onder je billen en ga door. Je kunt het niet terug draaien en er veranderd niets als je boos bent. Dus maak het jezelf makkelijker en probeer positief te blijven.

3. Angsten omtoveren tot uitdagingen

Een volle agenda zorgt bij mij soms voor stress, zeker als er meerdere ‘grote’ afspraken staan, of actieve afspraken. Meteen gaan dan de gedachtes door mijn hoofd of ik dit allemaal wel aankan, of ik niet een afspraak moet afzeggen of verzetten, houdt mijn lijf dit wel vol, heb ik dan nog genoeg energie. Vast heel herkenbaar..

Tegenwoordig probeer ik meteen te relativeren, om er achter te komen hoe veel tijd het daadwerkelijk allemaal kost en of er genoeg rustmomenten tussen zitten. Duidelijkheid scheelt al veel. Wat ook belangrijk is is om het als een uitdaging te durven zien, weer een moment om jezelf te overtreffen, jij kunt dit en je lijf kan dit!

Zolang je daar zelf van overtuigd bent en in geloofd zul je merken dat je dingen makkelijker gaat ondernemen. Echt!

positief denken - fibromyalgieblog Foto via: Pixabay

4. Tegenslagen zijn niet het einde

Je zult echt wel eens tegen de muur lopen omdat het niet zo gaat als jij graag had gewild. Maar het belangrijkste is dan, dat je niet meteen in het negatieve blijft hangen, maar jezelf weer kunt motiveren om door te gaan. Om positief te blijven denken. Dat het één keer fout gaat, wil niet zeggen dat je het niet kunt. Fibromyalgie is onvoorspelbaar. Je lijf kan soms wat meer hebben en soms wat minder.

‘Durf de stap te zetten, om uit je comfort-zone te komen.’

5. Affirmaties

Affirmaties zijn positieve spreuken die je tot nieuwe inzichten kunnen brengen. Je kunt de teksten in je huis hangen, zodat je er vaak aan herinnerd wordt. Je kunt ook affirmatie-kaartjes kopen.

Op de kaartjes staan positieve affirmaties zoals: Je mag er zijn, vandaag ben ik positief, ik kan om alles lachen, ik zie er goed uit, vandaag kies ik voor mezelf etc. Als je op je gevoel afgaat zul je een kaartje trekken wat bij je past. Deze spreuk herhaal je de hele dag. Op deze manier wordt je geprikkeld om positiever met situaties om te gaan.

Lees ook: 47 positieve affirmaties >>

6. Gevoelens transformeren

Als je er echt even doorheen zit is het soms moeilijk om jezelf weer op te pakken en door te gaan. Wat je op deze momenten kunt doen – als je er niet aan toe komt om positief te denken – is je gevoelens transformeren. Dit doe je als volgt:

  • Je gaat zitten en zorgt dat beide voeten op de grond staan, zodat je goed geaard bent;
  • Zucht een paar keer zodat je even alles los laat;
  • Hou je handen 20 cm uit elkaar, met de handpalmen naar elkaar toe. ter hoogte van je borst;
  • Herhaal in je hoofd (bijvoorbeeld): ‘Ik transformeer mijn negatieve gevoelens in positieve energie’;

Als je hier mee bezig bent zul je merken dat je een soort energieveld tussen je handen voelt. Hoe sterker het negatieve gevoel is, hoe sterker de energie zal zijn. Het is de bedoeling dat je dit doet, tot je hand elkaar helemaal raken. En ik zal je zeggen, dit kan soms makkelijk 30 minuten duren. Maar daarna zul je je wel opgelucht voelen! Zeker het proberen waard.

7. Concentreer je op de goede momenten

Blijf de momenten wanneer het goed is gegaan voor jezelf herhalen. Maak een dagboek waar je alle positieve momenten en dingen die voor jou helpend zijn inschrijft. Als er dan een moment is dat je even denkt dat je het niet kunt, lees dan in je dagboek. Je zult je verbazen, hoeveel dingen er zijn die je wel kunt. Daarnaast kunnen de dingen die je de vorige keer geholpen hebben, misschien nu ook wel helpend zijn!

Maak een apart hoofdstuk waar je dingen opschrijft die je nog wil bereiken, je doelen, je wensen. Blijf uitspreken, opschrijven, herhalen wat jouw dromen zijn. Blijf geloven dat jij je dromen waar kunt maken, en je bent al op de helft. Durf de stap te zetten, om uit je ‘comfort-zone’ te komen.

Door positief denken, heb ik mijn leven weer kunnen oppakken.

Jij kunt dit ook leren!

Wil jij nou ook positief in het leven staan, ondanks een chronische ziekte? Download dan mijn eBook 20 stappen naar een leuker leven met fibromyalgie. Daarin deel ik al mijn kennis, tips en oefeningen die je gaan helpen om je leven leuker te maken.

Ben jij bezig met positief denken? Wat helpt jou om de draad weer op te pakken? Laat het weten in een reactie, zodat anderen hier weer van kunnen leren 🙂


Volg Fibromyalgieblog via Facebook, Instagram & YouTube

Ontdek hoe je meer grip krijgt op jouw leven door Fibromyalgie te accepteren

Fibromyalgie leren accepteren is voor mij de sleutel geweest naar een leuker & fijner leven. Ben jij er klaar mee om beperkt te worden door je klachten en wil je de regie terug over jouw leven?

Plaats een reactie