9 Signalen dat jij liever voor jezelf mag zijn! (+ tips hoe je dit doet)

Van kinds af aan ben ik altijd behoorlijk hard geweest voor mezelf. Niet zozeer bewust, ik was (en ben) iemand met doorzettingsvermogen, ik streefde naar doelen, wilde het maximale uit mezelf halen en ging altijd maar door. Hoewel dit op zich geen slecht eigenschappen zijn was het tegelijkertijd iets waardoor ik mezelf vaak voorbij liep. Ik heb dan ook vaak gehoord dat ik wel wat milder voor mezelf mocht zijn. “Ben eens wat liever voor jezelf zonder continu te streven naar meer.”

En ze hadden gelijk.

9 Signalen dat jij liever voor jezelf mag zijn! (+ tips hoe je dit doet)

Vandaag deel ik daarom graag 9 signalen die aangeven dat jij wel wat liever voor jezelf mag zijn. Omdat ik weet hoe belangrijk dit voor je is!

1. Je hebt geen tijd voor ontspanning

Je moet door, door, door. Voor alles en iedereen heb je tijd behalve voor jezelf en laat staan voor ontspanning. ‘Het is niet nodig’, ‘daar heb ik geen tijd voor’, ‘ik heb wel wat beters te doen’. Allemaal excuses om maar geen tijd voor jezelf te nemen. Terwijl dat juist onwijs belangrijk is!

Wat zijn nou 30 minuten op een hele dag van 24 uur? Heb je geen tijd? Máák tijd. Ben wat liever voor jezelf en neem dat momentje van ontspanning, gun jezelf die tijd.

2. Je bent perfectionistisch en kritisch

Wat je ook doet, je bent er niet snel tevreden over. Het maakt niet uit hoe enthousiast anderen zijn, jijzelf ziet altijd verbeter punten. Je wil alles perfect doen en bent kritisch naar jezelf toe. Het kan altijd beter, mooier en leuker. Bekijk het plaatje eens wat meer in zijn geheel, in plaats van alleen maar te kijken naar wat niet goed is.

En onthoud: Goed genoeg is het nieuwe perfect!

Lees verder: 5 valkuilen bij perfectionisme >>

3. Complimentjes ontvangen vind je moeilijk

Word jij altijd zo lekker ongemakkelijk als je eens een complimentje ontvangt? ‘Oh, uh, ja vind je? Hm, ik vind het niet zo mooi.’ Of ‘oh, ja, het was niks joh..’ Ook dat is een signaal dat je wat liever mag zijn voor jezelf. Je mag best inzien dat je het goed doet, dat je er mooi uitziet of dat het super is wat je hebt gepresteerd.

Ben wat liever voor jezelf, wat milder en zeg gewoon eens ‘dankjewel’ als iemand een compliment geeft. Zonder hier verder een oordeel over te hebben. Het is zo fijn als je complimenten kunt ontvangen, het laat je groeien, het is goed voor je zelfvertrouwen en het is een bevestiging op jouw prestatie. Accepteer het en aanvaard het.

Liever voor jezelf - fibromyalgieblog

4. Je moet veel van jezelf

Continu ben je bezig met wat je allemaal nog ‘moet’ doen. Je moet nog boodschappen doen, je moet de was nog opvouwen, je moet nog stofzuigen, je moet nog bewegen. Je legt jezelf veel taken op waarvan je ook echt vind dat je ze moet voltooien die dag. Of dit nou haalbaar is of niet.

Natuurlijk zijn er altijd dingen die ‘moeten’ gebeuren. Maar probeer moeten eens wat vaker te veranderen in ‘willen’. Dat maakt het een stuk minder zwaar voor jezelf. En weet ook, wat vandaag niet lukt, kan morgen ook nog. Geen man overboord als er morgen pas gestofzuigd wordt.

5. Je meld je niet snel ziek

Voor jou voelt het nooit ‘erg genoeg’ om je ziek te melden of om een bezoekje te brengen aan de huisarts. Pas op het moment dat je echt nergens meer toe in staat bent vraag jij jezelf af of het misschien tóch beter is om thuis te blijven. Je vind dat je gewoon moet werken, je collega’s er niet alleen voor moet laten staan en je niet zo moet aanstellen.

Maar hey, wacht eens.. Wat zeg jij tegen een collega die zich niet lekker voelt? Zeg je dan ook: ‘Ahh stel je niet aan! Hop, werken jij’, of geef je diegene het advies om naar huis te gaan en uit te zieken?

Wellicht het laatste. Reageer zo ook eens op jezelf. Als jij je niet goed voelt, neem dan de tijd om je lichaam te laten rusten en weer op te knappen.

6. Emoties en gevoelens hou je liever voor jezelf

Je vind het overdreven om anderen te ‘belasten’ met jouw verhaal. Je houdt de meeste dingen voor jezelf, en vind dat je het ook zelf maar moet oplossen. Want kom nou, dat kun je toch best? Hiermee maak je het wel zwaar voor jezelf, want als je je moeilijkheden kunt delen, zul je merken dat het net wat minder zwaar voelt.

Er zijn altijd mensen die écht naar je willen luisteren. Het is juist onwijs belangrijk om te praten over wat er in je omgaat en om je emoties te laten gaan. Die mogen er gewoon zijn, dat maakt je juist sterk, niet zwak.

“Trap af en toe eens op de rem om echt even stil te staan. Je mist zo veel als je continu maar doorgaat en daarbij; er is niets mis met een pauze of een moment rust. Leg eens wat vaker wat taken naast je neer, zeg vaker nee en kies wat meer voor jezelf. Je bent er niet voor gemaakt om maar door te razen.”

7. Je maakt niet graag fouten

Oef, fouten maken kun je jezelf niet makkelijk vergeven. Een fout voelt als falen, afgaan, niet goed genoeg zijn. Je loopt vaak op je tenen om het voor jan en alleman goed te doen, om het perfect te doen en fouten te voorkomen. Uiteindelijk levert dit vooral een hele boel stress op. En daarbij, wie zegt wat fout is? Ja, dat stomme stemmetje in je hoofd misschien. Maar wat weet die er nou van? 😉

‘Fouten’ zijn er om van te leren. Ze geven je de mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen. Ben wat liever voor jezelf en profiteer van de mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen.

8. Kritiek zorgt bij jou voor paniek

‘Ah nee. Ik heb het fout gedaan! Zie je nou wel! Stomkop! Had je dat zelf niet kunnen zien?! De volgende keer moet het echt beter hoor. Ik heb gefaald.’ Allemaal gedachten die door je hoofd kunnen flitsen als iemand kritiek geeft. Want kritiek voelt als een bevestiging dat je het niet goed doet en dan gaan de alarmbellen rinkelen.

Ook dit is een signaal dat jij wel wat liever mag zijn voor jezelf. Want hoewel kritiek behoorlijk persoonlijk kan voelen is dit lang niet altijd persoonlijk bedoeld. Probeer kritiek of opmerkingen van anderen daarom vanuit een ander perspectief te bekijken. Luister naar wat ze te zeggen hebben en misschien kun je er wat mee.

9. Je gaat continu door

Tijd om stil te zitten heb je niet. Je bent de hele dag door aan het rennen en vliegen om alles maar gedaan te krijgen. Stil zitten is zonde van je tijd, je hebt wel wat beters te doen! Als een ander wat van je vraagt probeer je dit zo snel mogelijk te regelen, óók als je stiekem weet dat je er eigenlijk geen tijd voor hebt. Je staat dag in dag uit op ‘AAN’.

Trap af en toe eens op de rem om echt even stil te staan. Je mist zo veel als je continu maar doorgaat en daarbij; er is niets mis met een pauze of een moment rust. Leg eens wat vaker wat taken naast je neer, zeg vaker nee en kies wat meer voor jezelf. Je bent er niet voor gemaakt om maar door te razen.

Herken jij jezelf hierin?

Als jij je in dit artikel herkent is het misschien toch slim om wat liever voor jezelf te zijn. Probeer wat vaker een momentje voor jezelf te nemen, durf taken af te wijzen en luister naar je lichaam. Ben wat milder, zachter en liever voor jezelf. Dat verdien je en je lichaam heeft dit maar al te hard nodig.

Vind je dit lastig? In mijn eBook 20 stappen naar een leuker leven met fibromyalgie deel ik 75+ pagina’s met mijn kennis en ervaring om te leren leven met fibromyalgie.

Dit, gepaard met 20 opdrachten, oefeningen en handige tools die jou gaan helpen om alles ook daadwerkelijk in de praktijk te brengen. Meer info & eBook downloaden >> 

Merk jij dat je hard bent voor jezelf? Hoe ga jij hiermee om? Laat het me weten in een reactie!


Volg Fibromyalgieblog via Facebook, Instagram & YouTube

Ontdek hoe je meer grip krijgt op jouw leven door Fibromyalgie te accepteren

Fibromyalgie leren accepteren is voor mij de sleutel geweest naar een leuker & fijner leven. Ben jij er klaar mee om beperkt te worden door je klachten en wil je de regie terug over jouw leven?

4 gedachten over “9 Signalen dat jij liever voor jezelf mag zijn! (+ tips hoe je dit doet)”

  1. Heel herkenbaar. Dacht dat ik het geaccepteerd had toen ik deook diagnose kreeg. Er verandert immers niks, alleen dat je nu weet wat er aan de hand is. Toch vind ik het steeds moeilijker. Er is nog veel onbegrip. Je wil heel veel maar kunt steeds minder. Nu nog proberen om het een plaatsje te geven en het van de positieve kant te zien

    Beantwoorden
    • Onbegrip is er zeker, en dat is ook een van de lastigste dingen. Hopelijk lukt het je toch om alles een plaatsje te geven. Zoals ik ervaren heb is het ook een kwestie van tijd. Het is niet niks om dit alles te verwerken. Gun jezelf hiervoor de tijd en de ruimte, dan gaat je dat echt wel lukken!

      Veel succes gewenst Nicole! X

      Beantwoorden
  2. als ik jou tips lees klopt het helemaal wat je zegt,maar ik kan het nog steeds niet. Vandaag begonnen met het schoonmaken van de keuken,nou het is nu 10 u en hij is bijna schoon.die rem kan ik nog steeds niet vinden.ik ben doodmoe,maar vind het geestelijk heerlijk dat mijn keuken schoon is.

    Beantwoorden
    • Het is ook heel lastig! Dat ben ik met je eens. En ik herken ook wel wat je zegt hoor, het doorgaan, moe worden maar wel voldaan zijn. Weetje Carla, als je er zelf voldoening uit kan halen is dat ook heel erg fijn! Soms vind ik het wel lekker mezelf even helemaal uit te putten. Anderzijds is het natuurlijk belangrijk hier geen gewoonte van te maken, en om af en toe toch jezelf even terug te fluiten.

      Hopelijk kun je hier een balans in vinden!

      Succes,

      Nathalie

      Beantwoorden

Plaats een reactie