5 Voordelen van krachttraining met fibromyalgie na drie maanden

Inmiddels ben ik alweer ruim drie maanden bezig met cardio en krachttraining. Hierin wissel ik cardio af met krachttraining en het bevalt me enorm. Ik vind het leuk om te doen en het levert me ook nog het een en ander op. Eerder schreef ik al een blog met mijn tips om te beginnen met sporten met fibromyalgie. Want lange tijd wilde ik wel sporten, maar kon ik me er niet goed toe zetten. Daarnaast vond ik dit met fibromyalgie ook best spannend. Inmiddels ben ik superblij dat ik begonnen ben. Ik deel graag welke 5 voordelen ik nu na drie maanden al ervaar door cardio en krachttraining bij fibromyalgie.

Cardio en krachttraining met fibromyalgie

Begin mei ben ik begonnen met cardio: 20 minuten fietsen op de hometrainer. Gewoon lekker op mijn tempo – geen voorwaarden of moetjes. Al gauw besloot ik daar 30 minuten van te maken en merkte ik ook dat ik het wel lekker vind om intensiever te fietsen. Dit doe ik in gemiddeld 2 tot 4 keer per week.

Midden mei besloot ik – terwijl ik op de hometrainer zat – een proefles te boeken voor krachttraining. Dit doe ik in een warmtecabine. In de cabine hangt een infraroodlamp die de cabine verwarmd tot 37 graden. Goed voor de spieren!

Waar ik sport (bij Get Shaped) krijg je een schema (op maat) met ongeveer 15 oefeningen. De eerste twee lessen doe je de oefeningen 2x 20 herhalingen, les 3 tot en met 5 2x 25 herhalingen en vanaf les 6 tot en met les 10 2x 30 herhalingen. Na 10 lessen krijg je een nieuw schema met nieuwe, net wat zwaardere, oefeningen.

Daar ben ik dus ondertussen alweer een tijdje mee bezig en inmiddels heb ik mijn tweede schema alweer bijna afgerond.

Daarnaast ga ik uiteraard dagelijks nog wandelen met Milo. Dit doe ik in de ochtend en avond.

Nu al merk ik verschil door het intensieve sporten. Dus mocht je wat motivatie kunnen gebruiken, lees dan zeker even de 5 voordelen van cardio en krachttraining met fibromyalgie.

krachttraining met fibromyalgie

1. Dankzij krachttraining heb ik meer vertrouwen in mij lichaam

Het feit dat sporten (en dan vooral krachttraining) lukt, geeft een enorme boost aan het vertrouwen in mijn lichaam. Angst voor meer pijn was namelijk lang een bepalende factor om niet te gaan sporten. Ik was bang of ik het wel zou aankunnen en vroeg me af of ik niet te veel van mezelf zou vragen. Ook was ik bang dat ik de pijnklachten zou verergeren.

Echter merk ik nu dat het me juist heel erg goed doet en dat de pijn niet toeneemt wanneer ik gesport heb. Natuurlijk heb ik na een lesje krachttraining wel wat spierpijn de dag daarna, maar dat is ‘gewone’ spierpijn die iedereen heeft na het sporten.

Het feit dat mijn lichaam dit aankan doet me goed. Het laat me zien dat ik lichamelijk tot veel meer in staat ben dan ik dacht. En daarbij: ik heb geen toename aan pijn, dus dat is top!

2. Sporten geeft me een goed gevoel

Sporten is een fijne manier om alles even los te laten. Vaak ga ik op de hometrainer wanneer ik mijn werk klaar heb, rond 16.00. Het voelt als een fijne afsluiting van de dag. Lekker nog even alles eruit gooien; verstand op nul en fietsen maar. Daarna voel ik me vrijwel altijd heel goed. Toch lekker om even alles te geven!

Krachttraining wissel ik af: maandag ga ik veelal ’s avonds en donderdag juist ’s ochtends. Ook dit is heerlijk. De rest van de dag zit ik dan in een superfijne flow en sta ik helemaal ‘aan’. Ik voel me dan erg energiek en heb het gevoel dat ik alles aankan. En ’s avonds is het, net zoals het fietsen, een fijne afsluiting van de dag.

De aanmaak van verschillende ‘gelukshormonen’ wordt door sport en beweging gestimuleerd. Onder andere endorfine, dopamine en serotonine nemen toe door te sporten. Hormonen die onder andere voor zorgen voor een fijn en goed gevoel, stress verlagen, zelfvertrouwen stimuleren en een bevredigend gevoel geven. Wat wil je nog meer? 😉

3. Ik durf nu zélf te onderzoeken wat bij me past

Als ik iets aan beweging of sport deed was het altijd ‘omdat het moest’. Van een arts, therapeut of een behandelaar. Het voelt heerlijk dat ik nu zelf besloten heb om te gaan sporten, gewoon omdat ík dat wil.

Jarenlang heb ik tegenstrijdige adviezen gekregen. De ene arts zei dat ik gewoon moest gaan sporten: het was niet gek dat ik zo veel pijnklachten had als ik geen spiermassa had. De andere therapeut zei weer dat ik absoluut niét mocht sporten, want mijn spieren waren al zo stijf en sporten zou het alleen maar erger maken.

Hierdoor vond ik het lang lastig om een goede keus te maken. Uit angst koos ik dus maar voor niets doen. Inmiddels ben ik op het punt gekomen dat ik dus zelf durf te gaan onderzoeken wat nou eigenlijk goed bij me past en het voelt héérlijk!

“Het feit dat mijn lichaam dit aankan doet me goed. Het laat me zien dat ik lichamelijk tot veel meer in staat ben dan ik dacht.”

4. Ik heb wél tijd om te sporten omdat het nu prioriteit is

Hoewel ik dacht geen tijd te hebben, merk ik nu dat ik het prioriteit heb gemaakt hoe makkelijk ik het kan inplannen. Fietsen op de hometrainer doe ik na mijn werk om 16.00 ongeveer. Krachttraining plan ik meestal op maandagavond en donderdag- of vrijdagochtend.

Als ik ’s morgens ga sporten kan ik daarna nog gaan werken. Het past prima in mijn planning. In de avond dacht ik er geen energie voor te hebben maar het lukt prima. Ik stel me er op in dat ik ’s avonds nog ga sporten dus houd daar aan het eind van de dag rekening mee door eventueel even te rusten als ik voel dat dat nodig is.

Ik vind het nu belangrijk om het sporten vol te houden omdat ik er zo veel voordeel van ervaar, dus zorg ik er wel voor dat ik er tijd voor heb.

De vraag is dus: heb je geen tijd, of heeft het geen prioriteit?

Doordat ik nu dus graag tijd wíl maken om te sporten ga ik veel bewuster met mijn tijd om!

5. Door krachttraining voel ik me lichamelijk beter

Niet verwacht dat ik lichamelijk zó snel al resultaat zou hebben. Maar na ruim een maand merkte ik al verschil qua pijnklachten en dan vooral in mijn onderrug. Vaak merk ik na een aantal uur werken dat ik toch wel last krijg van mijn onderrug en moeite heb met zitten. Nu ik aan het sporten ben gaat dit stukken beter!

Ik voel me algemeen door de dag door echt beter. De pijn is minder en ik voel me fitter en sterker. Echt heel fijn om te ervaren! Nu na drie maanden merk ik zeker dat het lichamelijk heel erg goed doet. Ook dingen die me eerder even een toename van pijn konden bezorgen, zoals: boodschappen tillen, bed opmaken of andere ‘zwaarere’ taken, gaan me nu veel beter af!

Dit is namelijk ook de reden dat ik ben begonnen met sporten: ik wilde weten of het me zou kunnen helpen om me lichamelijk beter te voelen. Sowieso was mijn motivatie om me sterker en fitter te voelen, maar minder pijn is absoluut een fantastische bijkomstigheid!

Krachttraining met fibromyalgie: het kan dus zeker

Mijn ervaring is nu dat krachttraining met fibromyalgie voor mij absoluut werkt. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het voor jou ook de ideale manier is. Het heeft me jaren gekost voordat ik de stap durfde te zetten om intensiever te gaan sporten. Voorheen was ik vooral bang voor meer pijn, had ik het gevoel geen tijd te hebben en dacht ik sporten helemaal niet zo leuk te vinden.

Doordat ik zoetjes aan weer op de hometrainer begon te fietsen werd bij mij een knop omgezet om nu écht door te pakken. Met alle positieve gevolgen vandien.

Mijn tip voor jou: als je wil gaan sporten, kijk dan goed naar wat je leuk vind om te doen en wat jij aandurft. Waar het om gaat is dat je de eerste stap zet zodat je wat vertrouwen krijgt in je lichaam. Vanuit daar kun je altijd verder kijken!

Dit artikel heb ik dus vooral ook geschreven om je te inspireren en om mijn ervaring te delen. Doe ermee wat je wil! 🙂

Heb jij ervaring met krachttraining en/of cardio met fibromyalgie? Fijn als je een reactie achterlaat! Op deze manier kunnen anderen ook meer ervaringen lezen.


Lekker even verder lezen:

Volg FibromyalgieBlog via Facebook & Instagram

Begrijp hoe het acceptatieproces in elkaar steekt!

In dit gratis eBook leer je precies hoe de 6 fases van acceptatie eruit zien zodat jij het acceptatieproces leert begrijpen en daardoor méér grip krijgt op acceptatie. 

7 gedachten over “5 Voordelen van krachttraining met fibromyalgie na drie maanden”

  1. Ook ik ben sinds 3 maanden bezig met krachttraning en wandel dagelijks met mijn 2 honden. Ik voel met erg goed bij. Vooral trots dat ik het kan. Jou verhaal neemt mijn klein beetje angst weg. Denk soms dat ik teveel doe. Dus dankjewel.

    Beantwoorden
  2. Dankjewel voor deze blog. Ik ben ook begonnen sinds mei met krachttraining icm cardio. 4x per week. Ik heb meer kracht. Geen pijn, en idd zoals je zegt spierpijn maar dat is terug te leiden. Momenteel ben ik ook mijn medicatie aan het afbouwen. Om te kijken wat dat doet. En over een paar maanden weer naar mijn arts met een terugkoppeling.

    En inderdaad tegen mij is gezegd ga sporten is goed voor je blijf bewegen. Maar ik wilde niet. Ik werkte en sporten en huishouden hoe moest ik dat met mijn pijnlijke lijf combineren? Ik wist het niet. Nu ben ik huisvrouw. En veel te zwaar. Ik ben gaan sporten en mijn voeding aan gaan passen. Ik ben bijna 5 kilo kwijt. En ik voel me beter dan ooit!

    Beantwoorden
  3. Hoi!
    Ik doe sinds 3 maanden krachttraining en cardio 3 keer in de week (als het lukt ook met de Crohn). En ik herken wat je in je blog schrijft.

    Lang niet gedurft om te gaan sporten omdat ik bang was dat de klachten zouden toenemen, is het nu dat ik niet kan wachten om te gaan sporten 😄. Daarnaast probeer ik ook elke dag een rondje te wandelen.

    Beantwoorden

Plaats een reactie

☀️ ZOMERDEAL! ☀️
10% KORTING OP EBOOKS & CURSUSSEN